Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu tar Jämtland nattågen i egna händer: "Från början undrade SJ lite vad vi höll på med"

Vad sägs om ett eget vip-nummer för bokning av nattåg? Ett telefonnummer till en riktig människa.
Om fler kan boka nattåg kanske de kan räddas, hoppas en nybildad aktionsgrupp.

Kampen mot SJ och för nattågen har eskalerat under hösten. Men för somliga har den pågått länge. Till exempel för turistnäringen som under ideliga dialogmöten och samverkansträffar har fört fram klagomål på SJ:s bristfälliga bokningssystem som inte klarar av att se varianter på resväg.

Någon förändring av bokningssystemet har det inte blivit, och antalet resenärer har blivit färre. Och som bekant har SJ bestämt att från och med i april inte längre köra nattåg så länge det inte är absolut högsäsong.

Därför har nu Jämtland Härjedalen Turism, turistnäringens intresseorganisation, tillsammans med ett lokalt företag och en engagerad Undersåkersbo, tagit bokningen i egna händer.

De har skapat ett direktnummer på telefon som går till en bokningscentral med personlig service, där felmeddelande om att nattåget är fullt inte ska behöva ges.

– Vi är en liten arbetsgrupp som kände att vi måste börja sälja tågåkandet, säger Mats Forslund, vd för Jämtland Härjedalen turism.

Så här ligger det till: det lokala företaget Crewcom (som fått sitt namn av att det startade i Krokom) är en resebyrå specialiserad på tåg och turistinformation om Sverige. I Odenskog samordnas och hanteras kundtjänsten för tågbokningsportalen tagbokningen.se, interrail.se samt inlandsbanan.

Där finns fokus framför allt på utlandsresor, Crewcom tog till exempel över SJ:s utlandsförsäljning nyligen, och i dagarna startar också bokning och samordning av alla inrikesresor på buss och tåg.

Men inför hotet att nattågen till Jämtland ska dras in har nu en speciell vip-tjänst lanserats, ett telefonnummer som går till kundtjänsten och som finns att hitta under hemsidan www.nattåget.se.

För tågresenärer som vill ta nattåget från till exempel Göteborg till Östersund ska den mänskliga kundtjänsten kunna se att det går att ta dagtåg till Stockholm för byte till nattåg, något databokningen hos SJ inte klarar av.

– Jag kan inte uttala mig om SJ:s bokningssystem och SJ är ju en leverantör till oss, men jag kan säga att alla datasystem är uppbyggda för att ta det snabbaste valet först och det är inte säkert det är det mest logiska och smarta, säger Ufuk Ergovan, delägare till Crewcom.

Han tror att det finns en chans att hitta fler tågresenärer nu när det går att boka lättare. En orsak till att SJ drar sig bort från Jämtland på nätterna är ju att inte tillräckligt många vill åka.

– Vi gör vad vi kan för att påverka. Vi vill ju att alla ska åka tåg. Vi kommer också att presentera en packetering men vi har begränsad tid på oss. Vi har till april, säger Ufuk Ergovan.

– Detta är inte bara riktat till turister. Det är till för alla, säger Mats Forslund, vd Jämtland Härjedalen turism och säger att han särskilt vill tacka Urban Widholm i Undersåker.

Det är han som har åkt runt till vartenda pensionat, inrättning och vandrarhem i hela länet för att personligen sprida nyheten om telefonnumret.

– Från början undrade SJ lite vad vi höll på med, de sa att de inte hade några problem med sin bokning. Nu är de positiva. Vi säljer ju deras tågresor, men inte bara deras utan andras också, säger Mats Forslund.

Efter jul fortsätter mötena om nattåg med SJ som regionens politiska företrädare har tagit initiativ till.