Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ny klassificering av vinterdäck

EU införde en ny lag i november förra året för att informera om däcksäkerhet och miljöpåverkan. Nu ska en ny klassificering tas fram för vinterföre.

Annons

Den nya lagen som kom i november ska ge svar på däcksäkerhet och miljöpåverkan, men det som saknas är uppgifter om hur däcken uppträder på vinterväglag. Därför har Luleå tekniska universitet fått i uppgift att ta farm en ny klassificering för att hjälpa nordiska däcksköpare att välja rätt.

EU:s märkning visar testvärden för våtgrepp, rullmotstånd och ljudnivå som gäller sommardäck. Men de däck som får bäst värden där kan vara usla som vinterdäck.

Därför har de nordiska länderna resonerat kring att det behövs ytterligare en märkning som också visar däckets vinteregenskaper. Annars finns en stor risk att konsumenter väljer ett dåligt vinterdäck framför ett som är betydligt bättre, skriver Luleå tekniska universitet i ett meddelande som nu ska utföra undersökningen som ska ligga klar i juni i år.

Bland vinterdäck är det bara friktionsdäck som kommer att beröras av den nya klassificeringen. Anledningen till detta är att dubbdäck inte går att köra tillsammans med referenshjulen, då dubbdäcken förstör underlaget. Det går inte heller att repetera ett test där ett dubbdäck redan använts, skriver universitetet.