Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ny lag lockar cyklister in i en fälla

Annons

Det har under många år pågått en cyklingsutredning och den presenterade sitt betänkande hösten 2012.

Med utgångspunkt från denna utredning har den förra regeringen under sommaren beslutat om en del nya trafikregler – bland annat om cykelöverfarter. Beklagligt nog började de gälla redan 1 september i år.

Det innebär att kommunerna inte har hunnit förbereda trafikmiljön enligt de nya reglerna. Transportstyrelsen har inte heller hunnit överväga kompletterande föreskrifter.

Olyckligtvis har man valt att behålla det gamla begreppet cykelöverfart där de cyklande var ansvariga för en säker passage. De före detta cykelöverfarterna kallas nu för cykelpassager och där gäller de gamla reglerna för cykelöverfart – hänger ni med?

Enligt de nya reglerna har bilisterna väjningsplikt mot cyklande och moped klass 1. Det är alltså samma regler som bilisterna har för gående vid övergångsställen.

Man kan konstatera att antalet olyckor ökade på övergångsställena efter införandet av den så kallade zebralagen.

Cykelöverfarterna ska utformas och utmärkas på ett speciellt sätt. Det ska finnas en ny skylt som anger cykelöverfart. Den liknar mycket skylten för övergångsställe, men har en cyklande i stället för en gående.

Vägbanan ska vara upphöjd med vägmarkering för cykelöverfart – ”sockerbitar” på rad – och det ska finnas en spärrlinje, så kallade hajtänder, före bilarnas uppfart på upphöjningen.

I anvisningarna framgår att trafikmiljön vid cykelöverfarten ska säkras så att fordon inte kan köras fortare än 30 km/tim. Det ska även finnas en lokal trafikföreskrift.

Problemen nu är många.

På grund av information i radio och tidningar tror nu många cyklande att det bara är att korsa körbanor utan att ta hänsyn till biltrafiken.

Det finns ännu inga skyltar och spärrlinjer saknas. En lag kan inte gälla om det i det här fallet saknas både skyltar och vägmarkeringar. Det bör kanske även skyltas 30, så att det blir tydligt för bilförarna att ta det lugnt.

Enligt transportstyrelsen är det ännu inte planerat någon form av information till de cyklande om vilken typ av passage de närmar sig vid korsande av körbana.

Jag anser att den nya lagen lockar in cyklisterna i en fälla och min farhåga är att olycksantalet kommer att öka i likhet med vad som har skett vid övergångsställena.

Olyckstillbuden har redan varit många och innan en allvarlig olycka sker, måste kommunerna snarast på bred front gå ut med relevant information till både cyklande och bilister.

Vid den här årstiden är det mörkt när de flesta cyklar till och från arbetet. Vi kan konstatera att fler än hälften inte har fullgod belysning och reflexer på cyklarna och väldigt många saknar helt reflexer och belysning.

Det finns lagstadgat hur cykeln ska vara utrustad och här kan polisen med relativt små insatser rätta till problemet. Här handlar det om böter på cirka 1 000 kronor beroende på vad som saknas.

Göran Westman

Motororganisationen FMK

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel