Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ny skidskyttekostym ska rädda världscuppremiären – och VM: "Går inte att mäta i pengar"

Skidskyttet måste nå fler människor. Skidskytteorganisationen i Östersund har lärt sig läxan: en anpassingsbar arena, andra biljettyper och större spridning ska ge Östersund ett kanonarrangemang. Och intresset är stort, trots bristen på stjärnor.

Annons

För lite folk. Så var omdömdet efter världscuppremiären i Östersund förra säsongen. Och pressen från nationella och internationella organ har varit hög: Östersund måste dra mer publik, annars hamnar världscuppremiären någon annanstans.

– Vi känner pressen från IBU, men även från EBU (European Broadcasting Union) och internationella sponsoragenturer. Det handlar inte bara om att visa upp en bra tävling, utan de vill även visa festen runtomkring, sade Olle Dahlin, ordförande i svenska Skidskytteförbundet i våras.

Publiksiffran förra året var 15 200, en ökning på 17 procent från året innan, men det räckte alltså inte. Världscup- och VM-organisationen har tagit till sig kritiken och tagit helt nya grepp inför världscupen i år och VM 2019. Förändringar genomförs både i marknadsföringen och på arenan.

– Vi byggde den här läktaren inför (VM) 2008. Och då var det rätt att göra så här för vi väntade så mycket folk, och det kom fantastiskt mycket folk också. De flesta andra som bygger läktare gör det på längden istället, långsmalt, och bygger sedan på bakom. Det gjorde inte vi och det har vi fått lida för litegrann, säger Patrik Jämteborn, ordförande i världscup- och VM-organisationen.

Det handlar alltså inte bara om hur många som faktiskt kommer. Det handlar om vilken stämning som förmedlas i TV-rutan, till de 120 miljoner tittarna som följer evenemanget. För att skidskytteorganisationerna ska kunna visa upp den fest som en världscup och ett VM bör föra med sig, måste läktaren bli mer intim.

– Vi vill skapa en atmosfär så att de 15 till 20 000 som kommer känner att det här är tajt och bra och roligt. Om du går på en jazzklubb och det bara är 60 personer kan du ändå känna att vilketdrag det var. Men om du ställer samma band på Ullevi skulle det kännas naket och konstigt. Det gäller att anpassa arenorna, säger Jämteborn.

Den nuvarande läktaren på Östersunds skidstadion ska, på liknande sätt som det görs på Friends arena eller Tele 2 under konserter, kortas av bakifrån. Det görs oftast med ett skynke men problemet är att skidstadion i Östersund utsätts för väder och vind.

– De har kontroll på grejerna, det blåser inte från flaket. Skulle det bliså att det får ett vindhugg under då blir det farligt. Men drömmen är att vi har en fjärrkontroll så att man kan anpassa efter hur många som kommer.

Inför världscupen, som startar i slutet av november, är målet att dubbla siffran från ifjol. Det sätter även krav på marknadsföringen, som generellt utgör ett problem för de flesta evenemang.

– Det som ledde till framgång för Stefan Edberg var fotarbetet. Han var framme vid nätet och avgjorde. Vi måste också springa på varje boll, det är det vi är duktiga på och det måste vi vara nu också.

Liknelsen är förståelig om den sätts i sitt sammanhang: budgeten för skidskyttet är betydligt mindre än på till exempel den alpina sidan. Därför måste organisationen bli mer kreativ. Det innebär att mycket av marknadsföringen handlar om att nå fram digitalt, och välja var den dyra annonseringen gör mest nytta. Dessutom har kostymen fått andra färger. Eventet, som sedan 2008 haft mörkblå som signaturfärg, har blivit gult - för att synas bättre och förhoppningsvis uppmärksammas av fler.

Världscupen har arrangerats av Östersund sedan 1989. Den tidiga snön har varit det starkaste argumentet till varför skidskyttepremiären ska förläggas just där. Men nu är det fler som konkurrerar om att få evenemanget och Östersund måste lösa publikproblemet för att i framtiden få behålla premiären. Och för att visa att VM 2019 i Östersund kommer att bli en riktig folkfest.

Men det finns en annan faktor som spelar stor roll: Sverige har ingen riktig världsstjärna som senaste VM 2008 och det sänker intresset. Men inte så mycket som vissa velat påvisa.

– Runt tre miljoner svenskar följerskidskyttet i media. Vi mäter det varje år genom ett företag som mäter alla sporter. Där kan man se vilka de största sporterna är och skidskyttet har behållit sin position som sexa, sjua, säger Jämteborn och fortsätter:

– Det som varit fascinerande är att när stjärnorna drog sig tillbaka och vi fick mer mediokra resultat var det ändå 600 000 som såg damernas masstart, en torsdag eftermiddag, utan en enda svenska. Då är man ju intresserad av idrotten. Klart det hjälper om vi har en stjärna men intresset för sporten finns kvar, den här dramatiken att det inte är avgjort förrän sista skottet facsinerar.

För att läktarna ska fyllas måste det också finnas ett intresse lokalt, menar han. Tiderna får årets världscup är, i förhållande till de som jobbar på vardagarna, bättre än tidigare. Dessutom kommer det att finnas andra biljettyper som gör att det blir lättare att ta med sig hela familjen, till exempel. Men Patrik Jämteborn menar också att det måste finnas en vilja från de som bor i länet.

– Vi som bor i Jämtland och Härjedalen, om vi inte gillar alla våra evenemang, då dör vi. Det handlar om marknader, idrottsevenemang och konserter: om inte vi går på dem och bekräftar dem, då kommer inte evenemangen hit. Där har vi en pliktskyldighet. Man behöver inte gå på varenda hemmamatch som Brunflo Hockey spelar, men gå på någon, om du gillar dem, säger han och fortsätter, appropå den senaste tidens debatt om kostnaderna för skidskyttevärldscupen och dess allmännytta:

– Det är enkelt att bara kolla på kostnaderna, men man måste se på intäkterna också, och framför allt det som aldrig går att mäta i pengar, den interna stoltheten för oss, att veta att vi återkommande klarar av att ha ett internationellt evenemang i Östersund.

LÄS OCKSÅ:

Säkrare världscup med utbildade funktionärer

Nu täcks snölagret av - snart skidpremiär på ÖSK

Efter Alliansens utspel om skidskyttet: "Snön används ju av alla"

Kritiken efter Alliansens utspel: "Kommer drabba oss hårt"

Schema för skidskyttevärldscupen Östersund

Hela världscuppremiären 2016/2017 sänds i SVT:s Vinterstudion.

Tävlingsdagar: 27 november - 4 december

Söndag 27 november, 15.30: 2x6 + 2x 7.5 km, stafett (dam och herr)

Söndag 27 november, 18.10: singelmix stafett (dam och herr)

Onsdag 30 november, 18.00: 15 km indivuduellt, damer

Torsdag 1 december 18.00: 20 km individuellt, herrar

Lördag 3 december 11.45: 7.5 km sprint, damer

Lördag 3 december, 14.45: 10 km sprint, herrar

Söndag 4 december, 11.15: 10 km jaktstart, damer

Söndag 4 december, 13.20: 12.5 km jaktstart, herrar

Läser du ofta nyheter i din mobiltelefon? Ladda ner ÖP:s eller LTZ:s nya app här, till Iphone eller till Android!Länk till ÖP:s iPhone-app: https://goo.gl/QSzSm8

Länk till ÖP:s Android-app: https://goo.gl/usRKZl

Länk till LTZ:s iPhone-app: https://goo.gl/czcVdILänk till LTZ:s Android-app: https://goo.gl/ZT9S1N