Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ny spännande duo i ett av stadens skönaste rum

Goda tider för gatukonst i Östersund. Stadens enda galleri för street art hade vernissage i helgen och en gatukonstkupp ville visa vägen till stadens nya kulturkrog …

Urbn Arts, längst ner på Thoméegränd, är ett av den centrala stadens skönaste vardagsrum. Smarta och snygga streetkläder, kafé och så utställningar med yngre spännande konstnärer som inga andra gallerier visar.

Henrik Ljusbergs satsning på Urbn Arts fortsätter. I lördags var det vernissage för två nya konstnärer.

Linnea Ek visar teckningar i bläck och tusch som lyses upp av klara övermålningar i akvarell. De formsäkra teckningarna av dödskallar, nakenstudier och Morrissey från tiden i The Smiths, är tekniskt imponerande.

Och de smarta inslagen av akvarell lyfter helheten och skapar ännu mer liv åt det vita papperet.

Uttrycket bli mer levande och den känsla av illustration som annars hade varit mer påtaglig försvinner lite. Än så länge är det en konst som söker sig fram och inte riktigt har hittat hem helt i alla delar. Men det självklara uttrycket och rättframheten övervinner det mesta.

Robin Carlström visar dels en konst i likartad teknik som Linnea Ek. Teckningar i tusch och bläck som highlightas av akvarell. Men han visar också några större målningar i akryl. I motiven handlar det här mer om ansikten och antydningar.

Även Robin är väldigt säker i sin teknik och mycket påminner om klassisk gammal affischkonst från 1960- och 1970-talet. Akrylmålningar drar åt ett helt annat håll och här ligger det närmare den rena streetkonsten.

Urbn Arts gör helt rätt som släpper fram konstnärer som Linnea och Robin. Och det är smart att visa sju–tio verk som håller ihop i stället för att göra för stort på en gång.

Östersunds kulturliv behövde verkligen ett ställe som Urbn Arts. Men folk i alla åldrar bör passa på att besöka galleriet.

Och att Linnea väljer att visa ett porträtt av Morrissey, som han såg ut på 1980-talet, och i ÖP:s intervju i lördags berättar att hon helst målar till musik av Pink Floyd är uppfriskande. Linnea Ek är bara 23 år.

Jag ledde en gång en debatt på Jamtli om det offentliga rummet. Jag minns att kommunalrådet Karin Thomasson då sa att det hon saknade i Östersund var spontankonst.

Karin borde därför ha blivit väldigt glad nära centrala Östersund i förra veckan fylldes av målade vita skoavtryck som så småningom mötte svarta skoavtryck. Avtrycken ledde bortöver Prästgatan och in i valvet mot den nya restaurangen Jazzköket.

I det valv som går in mot den innergård där Jazzköket ligger återfanns några vita damskor och bredvid entrén slutade fotspåren och där låg en hel hög med ännu fler vita damskor.

En del kanske blev förbannade. Men den nyfikenhet de vita skoavtrycken väckte var väldigt smart. Och de flesta log nog åt den småfräcka reklamkuppen och utnyttjandet av klassiska streetart-grepp i eget reklamsyfte.

Jazzköket öppnade i fredags. Och det visade sig vare en väldigt skön och speciell restauranglokal.

I dag när de flesta krogar kommer i färdiga koncept som The Bishops Arms och O’Learys var det härligt att träda in i något genomtänkt som inte var en masskopia uttänkt på reklamkontor. En lokal full av bokhyllor, foton av Lennart Jonasson och Terry O’Neill, och konst av Kajsa-Tuva Henriksson och Ulf Lundell, samt skivomslag och målningar och foton med klassiska jazzmotiv i entrén till innergården.

Jag blev glad över att det satsas på något så eget och speciellt i Östersund. Att basisten Lasse Ericsson snickrat ihop vad som mycket väl kan vara Östersunds finaste scen bidrar. Den svarta svängda scenen har bashögtalarna inbyggda i scengolvet.

Bakom Jazzköket med Staffes jazzklubb står Jämtlands egen matambassadör Fia Gulliksson, kocken Kristoffer Andersson och konstnärinnan Kajsa-Tuva Henriksson. Det är Kajsa-Tuva och hennes man konstnären Kåre Henriksson som stylat lokalen som bara den är värd ett besök.

I söndags stängde så Jamtlis och Nationalmuseums fina samarbete "Nära och fjärran". Utställningen öppnade i april i år.

Och exakt ett år senare kommer nästa samarbete mellan Jamtli och Nationalmuseum. "De fyra årstiderna" är nästa utställning.

En utställning med samma namn visades på Nationalmuseum i Stockholm från juni 2011 till 27 maj i år. På Jamtli blir det vernissage 28 april 2013.

Riktigt lika stor och omfattande som i Stockholm kommer knappast utställningen i Östersund att bli. Men så här presenteras utställningen på Jamtlis hemsida: Hur framställs vårljus som silar genom skir grönska? Hur många färger kan snö ha? 

Vid slutet av 1800-talet blev årstidsskildringar vanliga i den nordiska konsten.

Konstnärer hämtade sina motiv från naturens växlingar och folkliga traditioner kring olika högtider, som jul eller midsommar.

Den vetenskapligt exakta naturiakttagelsen, som drevs till teknisk briljans blandades med skildringar av nordiska ljus- och färgförhållanden, i ett stämningsmåleri där detaljer löstes upp.

Att i bild återskapa årstidernas särdrag blev en konstnärlig utmaning, men också en del i skapandet av en nationell identitet.

Den kalla vintern, den utdragna våren och de ljusa sommarkvällarna blev kännetecknande för något som beskrevs som typiskt svenskt.

Det som ska visas kommer att bli verk av bland andra Hanna Pauli, Richard Bergh, Gustav Fjästad, Elsa Beskow och många fler. 

Det är sista veckan med "K.75" – den stora konstmanifestationen över nutida jämtländsk konst på Exercishallen Norr. Söndag är sista dag att se konst från över 50 olika utställare. Härke konstcentrum, Östersunds Kollektiva grafikverkstad och Drejeriet har all heder av det gigantiska utställningsprojektet där de tre föreningarna firar att de fyller 75 år tillsammans.

Ni som ännu inte varit där bör skynda dit för att se på bredden och kvaliteten hos det lokala konstlivet. Det är en skön upplevelse att gå dit och låta sig sköljas över av all kreativitet som strålar ut i lokalen.