Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ny studie visar att lärare upplever stor frustration och otillräcklighet: ”Lärarna anklagar ofta sig själva för elevernas brister och misslyckanden”

Enligt en avhandling från Mittuniversitetet upplever mellanstadielärare i landet stor frustration och otillräcklighet i sitt arbete med att inkludera elever med beteendeproblem.

– Lärarna känner mycket för eleverna och vill kunna göra mer men anklagar ofta sig själva för elevernas brister och misslyckanden. Frustrationen över vardagen i klassrummet är förståelig, men också olycklig eftersom den formar känslor, förklaringar och handlingar som förstärker känslan av misslyckande, säger Ulrika Gidlund, filosofie doktor i pedagogik på Mittuniversitetet i ett pressmeddelande.

Avhandlingen omfattar fokusgrupper med ett 40-tal lärare i årskurs 4-6 vid sex olika skolor i landet. I fokusgruppsintervjuerna konstaterades bland annat att lärarna får ägna för mycket tid till att försöka fostra och resonera kring hur man ska och inte ska bete sig mot andra, vilket ofta leder till att resten av klassen blir ofokuserad och att de inte får den undervisning de har rätt till.

– Inkludering i skolan är ett kontroversiellt ämne med en politisk agenda särskilt eftersom elever, föräldrar, lärare och skolledning starkt argumenterar antingen för eller emot fördelarna med inkludering av elever med beteendeproblem i de vanliga klasserna, säger Ulrika Gidlund.

Enligt avhandlingen upplever lärarna i stor uträckning att eleverna själva och deras klasskamrater far illa av situationen som råder. Många lärare upplever också ett misslyckande och otillräcklighet.