Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nya arbetssätt ska korta väntetiderna på ögonmottagningen – fler ska få återbesök i tid

Ögonmottagningen i Östersund har under en tid testat att arbeta enligt en ny metod som kallas HIFA (Högintensivt Förbättringsarbete). På sin hemsida skriver Region Jämtland Härjedalen att metoden bland annat har lett till positiva siffror vad gäller ögonmottagningens långa väntetiden.

Ögonmottagningen på Östersunds sjukhus har tidigare haft väldigt stora problem med långa väntetider. I somras fick Ulla-Britt From från Östersund vänta i över ett halvår på att få träffa en ögonläkare och i februari fick Emanuel Sandberg från Östersund vänta i åtta månader – på en operation som tar en kvart.

Den nya HIFA-metoden ska fokusera på att få ned de långa kötiderna genom att kartlägga verksamheten och kolla vart det finns ineffektiva arbetsmoment och byta ut dessa mot effektivare moment genom en rad praktiska åtgärder.

– Bland annat har vi utarbetat ett nytt vårdprogram vilket betyder att sjuksköterskor ska stå för majoriteten av kontrollerna som patienterna får gå på, säger Lena Lindholm, biträdande enhetschef på ögonmottagningen i Östersund.

Under arbetet med HIFA-metoden har ögonmottagningen fokuserat på patientflödet bland patienter med ögonsjukdomen glaukom. Enligt Region Jämtland Härjedalen hade i augusti 2017 720 personer med glaukom inte fått återbesök i tid på ögonmottagningen. 513 av dessa skulle träffa en sjuksköterska och 207 väntade på återbesök hos läkare.

Efter avslutad HIFA, i mars 2018, hade 117 personer inte fått sina återbesök i tid och samtliga väntade på att få träffa läkare. Enligt Regionen betyder det att alla får komma på återbesök enligt medicinsk prioritering till sjuksköterska.

Ögonmottagningen har också utökat telefontiderna till mottagningen med 1,5 timme per dag. Dessutom finns det en ny sekreterare på plats på mottagningen som ska boka sjukresor och svara på allmänna frågor.

– Nu har vi två personer som svarar. Sjuksköterskan får ta rådgivningssamtalen och sekreteraren får bokningsärendena, säger Lena Lindholm.

Läs mer: Brist på ögonläkare leder till långa väntetider – Ulla-Britt: "Nu har jag fått vänta i över ett halvår"

Emanuel fick vänta i åtta månader – på en operation som tar en kvart