Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nya flygplatsen ska få Sälen att växa

Regeringen stöttar Trysil Sälen Airport med en kvarts miljard. Den nya charterflygplatsen ska förändra förutsättningarna i grunden för fjällturism. Satsningen ska ge destinationen 70 000 utländska gäster.

Annons

Satsningarna på skidturismen fortsätter. Nyligen stod det klart att regeringen stöttar bygget av en ny flygplats i Sälen. När flygplatsen är klar för landning kommer 200 miljoner människor att ha maximalt fyra timmar från sitt hem och till boendet i Sälen-Trysil.

– Det finns ingen annan skiddestination i Europa som kan matcha det, har Skistars VD Mats Årjes sagt i interjuver.

I våras stod det klart att ingen överklagan lämnats in mot ansökningen av en ny flygplats i Sälen. Det andra viktiga steget för att få fart på projektet är statens stöttning med 250 miljoner skattekronor.

Dalarnas fjällvärld, som är norra Europas största vinterdestination, ska genom investeringen få en chans att utvecklas. I dag är det bil som gäller för majoriteten av besökarna. Det tar 6-8 timmar att ta sig till Sälen från Stockholm. Någon järnväg finns inte.

I dagsläget är det svenska och danska gäster som dominerar i både Sälen och Trysil. Det är fler svenska än norska gäster i Trysil. Men den nya flygplatsen ska förändra detta eftersom det inte är svenska turister som ska få Sälen och Trysil att växa. Det är utländska gäster som ska lockas hit med charterflyg. 70 000 nya långväga gäster om året beräknas komma till regionen Sälen-Trysil Idre om flyget kommer i gång. Fritidsresorna till Dalafjällen kommer att öka med drygt 55 procent.

En föregångare är den finska skidorten Levi som lyckats med det som svenska fjällanläggningar inte lyckats med: att locka utländska turister. Den närbelägna flygplatsen, som bara ligger 15 minuter bort från Levi, bidrar till succén. Hela 30 procent av Levis gäster kommer från utomnordiska länder i Europa. Levis tillväxttal ligger enligt Affärsvärlden på 20 procent per år vilket svenska skidorter inte når upp till. Det är också det segmentet som växer absolut snabbast för den finländska skidorten, tillväxttalen ligger på 20 procent per år, enligt Affärsvärlden.

Tidningen skriver att det är siffror som skulle få vilken svensk fjällinvesterare som helst att gå i spinn och faktiskt skapa underlag för alla de satsningar som sker i den svenska fjällvärlden. Eller som Lars Bertmar, förre Carnegie-vd:n och ägare av anrika Fjällnäs resort, sagt:

– Segmentet svenska barnfamiljer kan inte ensamt motivera alla investeringar som görs i de svenska fjällen.