Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Nya hastigheterna är ologiska"

Rondellen på E14 i Krokom har alltid varit olycksdrabbad. Nu kan det bli ännu värre, då högsta tillåtna hastighet höjts i rondellen.

Annons

De nya hastighetsgränserna på E14 förbryllar trafikanterna. Läsare har hört av sig till redaktionen och menar att det varit alltför många förändringar på E14 under en kort tid.

Krister Söderlund kör cirka 5000 mil per år. Han blev varse de nya hastighetsbestämmelserna för en tid sedan.

– En del vägskyltar är rent vansinniga. Vid Åre exempelvis, vid korsningen upp mot hälsocentralen, har de höjt hastigheten från 70 till 80. I Björnänge, vid korsningen upp mot Björnen kämpade de länge för att få ner hastigheten och lyckades med det. Men nu har tidigare 50 blivit 60. Krokomsrondellen ska vi bara inte prata om. Det verkar som att de nya bestämmelserna är resultatet av rent skrivbordsarbete, säger Söderlund och menar att de gamla hastighetsbegränsningarna kändes betydligt bättre.

– 50,70 och 90 kändes betydligt mer logiskt, slår han fast.

Han får medhåll av flera trafikanter. Tage Ericsson, i Arvesund, reagerar också på de nya skyltarna.

– På vissa ställen har hastighetsgränserna höjts, trots att det är vinterväglag. En del ändringar verkar inte ha med vare sig trafiksäkerhet eller förnuft att göra, säger Tage Ericsson, Arvesund.

Han räknar upp en rad platser där nya hastighetsbestämmelser gäller.

– 90 kilometer i timmen har blivit 70 vid Brinkeboda Värdshus när man kör österut. Vid korsningen i Näskott är det nu 70 kilometer i timmen från båda hållen. De två förändringarna kan jag köpa, men att de har höjt från 50 till 60 kilometer i timmen i rondellen i Krokom har jag svårt att förstå, säger Tage som reser i runda tal 2000 mil per år.

Catrin Thunell följer de tidigare hastighetsbestämmelserna. Hon är inkörd på 50,70 och 90 kilometer i timmen sen flera år tillbaka.

– Det känns lite underligt att de ändrat mitt i vintern. Men jag kör som förut, jag tror att många med mig är "inkörda" på de gamla hastigheterna, säger Thunell.

Även Micke Grönlund, yrkeschaufför tycker att det är svårt att se logiken i skyltningen längs E14.

– Bara det att man ökar från 50 till 60 i Krokomsrondellen visar på det. Dessutom tycker jag att många vägskyltar är överflödiga. Nu ska man sänka farten, för att sen öka, och sen sänka igen, så håller det på hela tiden. Resultatet av de nya hastighetsbegränsningarna ger en mer ojämn trafikrytm. Sätt upp 90-skyltarna igen, de gav jämn rytm i trafiken, säger Grönlund.