Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nya rean ger klirr i kassan...

Glöm mellandags-rean, nu är det i stället januari-rea som gäller. Men vad är skillnaden?

Annons

Handeln försöker att ständigt finna nya sätt att locka till sig kunder. Efter några dagars mellandags-rea är det nu januari-rea i vissa butiker. Andra kör med final-rea och andra lockar med halva-priset-rea.

– Det är viktigt att rean inte blir ett normaltillstånd, därför vore det bättre att kalla detta för kampanjer eller erbjudanden, säger Magnus Kroon, utvecklingschef på Svensk handel.

– Mellandags-rean motsvaras av den amerikanska "black friday" och är väldigt viktig för handeln. Efter julen ändras köpbeteendet och nya varor kommer in. Förr kunde butikernas kollektioner bytas ut fyra gånger per år, numera förnyas utbytet betydligt oftare, kanske var fjortonde dag. Därför kommer vi att få vänja oss vid ännu fler köpkampanjer i framtiden, säger Magnus Kroon.