Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nytt projekt med satsning på turism

Nya samarbeten och affärsutveckling. Det är två av målen i ett turistprojekt i Storsjö och Ljungdalen.

Annons

Området kring Storsjö och Ljungdalen har stora utvecklingsmöjligheter när det gäller turistnäringen. Det konstaterades i förstudien "Destinationsorganisation Ljungdalsfjällen" som gjordes 2010.

Nu startas ett utvecklingsprojekt för att besluta om eventuell destinationsorganisation och hur den skulle kunna se ut samt att skapa ett gemensamt varumärke för området.

Projektet genomförs av Bergs kommun och Ljungdalsfjällens turistförening i samarbete med företagare i området, fritidshusägare och markägare.

Förhoppningen är att öka antalet turister och att det i sin tur ska leda till investeringar, fler arbetstillfällen och en positiv befolkningsutveckling.

– Under oktober är vi inne i ett uppstarts- och förankringsarbete. Officiellt startar vi projektet i november när vi bjuder in till en destinationskväll, säger Per Palage, som är projektledare.

På lång sikt är tanken att området ska kunna bli en del i Destination Funäsfjällen.

– Ljungdalen kommer inte att orka driva en egen organisation, så det gäller att hitta strukturerade former så att man kan bli effektiva i ett samarbete med Funäsfjällen, säger Per Palage.

Projektet pågår till mars 2015.