Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

OECD kommer förändra regionalpolitiken

Äntligen är OECD här.

Det har tagit två års förberedande arbete för att få till studien och ett samarbete mellan ett flertal regioner i norra Sverige, Finland och Norge.

Redan i november-december i år kan allmänheten ta del av OECD:s rapport om NSPA – de glest befolkade delarna av norden. OECD är Europas tyngsta analysbyrå och har till uppgift att ta fram beslutsunderlag som syftar till att stärka den ekonomiska tillväxten, sysselsättningen och människors livskvalité. Studien kommer presentera ett brett spektra av slutsatser kring vad som görs bra i dag, vad som måste göras annorlunda och vad staten måste göra. OECD:s slutsatser kommer fungera som en opartisk vägledning till Region Jämtland Härjedalens fortsatta arbete.

OECD grundades 1948 för att bistå Marshallplanen i återuppbyggnaden av Europa efter andra världskriget. Efter kommunismens fall 1989 var man en nyckelaktör i att bistå central- och Östeuropa i en övergång till marknadsekonomi. De flesta känner dock förmodligen till OECD indirekt genom deras utbildningsstudie Pisa som mäter elevers kunskapsnivå i ett 50-tal länder. Det är där Finland brukar lyftas upp som ett bra exempel och Sverige som ett fallande. OECD:s utbildningsstudie styr i princip den svenska skoldebatten.

Varför är OECD:s arbete så viktigt att veta?

Just därför att OECD inte är någon fjäderviktsboxare när det kommer till analyser och rekommendationer för ekonomisk utveckling. Det är en rapport som alla inblandande, staten, regionen, kommunerna, arbetsmarknadens parter med flera måste förhålla sig till. Vad FN har för status i människors ögon när det kommer till utrikespolitik och konfliktlösning har OECD hos beslutsfattare när det kommer till tillväxt och sysselsättning. Det är en betydande aktör för utvecklandet av marknadsekonomin i demokratiska länder.

Sannolikt förändras därför den regionalpolitiska debatten efter deras bidrag. Vill man bli tagen på allvar om regional utveckling i norra Sverige måste man sedan förhålla sig till kunskapen i rapporten.

De politiska partierna måste också förbereda sig på att slakta heliga kor så att inte ideologiska skygglappar kommer i vägen för ett framtida utvecklingsarbete. I och med rapportens presentation blir det tentamen över det politiska arbete som hittills bedrivits.

Eftersom OECD går in med sin kunskap och prestige som tung analysaktör kommer det krävas mycket kvalificerade argument för att hävda att slutsatserna är ogiltiga eller felaktiga.

En annan viktig funktion med OECD:s rapport är att den kommer fungera som ett kvalificerat underlag inför samtal med regeringen om skatter och lagstiftning för att öka norra Sveriges konkurrenskraft. Även där finns förutsättningar för en hävstångs effekt på nationell nivå i hanterandet av norra Sveriges utveckling.

Rapporten kan fungera som ett välkommet nytillskott till en förnyad och faktaorienterad regionalpolitisk debatt.