Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ofattbar nonchalans som måste få ett slut

Trafikverket tullar på säkerheten längs det svenska järnvägsnätet. Det här kan konstateras efter SVT:s nyhetsgranskning som visar att 23 tågurspårningar de senaste åren föregicks av larmrapporter utan att brister åtgärdades.

Annons

Uppgifterna skrämmer. De visar på en nonchalans kring säkerhet, på gränsen till det ofattbara. I ett fall hade till och med generaldirektören själv, Gunnar Malm, fått veta nuläget, men inget hände.

I mycket handlar bristerna om sliten räls och gamla slipers. Det mirakulösa är att tågurspårningarna handlat om just bara tågurspårningar, utan omfattande större personskador eller dödsfall, men det hade kunnat se annorlunda ut.

När Aktuellt på torsdagskvällen berättade om Trafikverkets tillkortakommanden söktes generaldirektören Gunnar Malm men han höll sig undan. I hans ställe fick underhållschefen Jan Pettersson bli myndighetens ansikte utåt. Han lät som en förprogrammerad robot. Minst av allt gav han ett intryck som stärkte Trafikverkets varumärke.

En sak är att det fattas pengar. Men om myndigheten får reda på fel finns ett stort ansvar att genast berätta – inte sopa under mattan.

Nu kommer Trafikverkets brister fram bakvägen och myndigheten tappar trovärdighet.

Järnvägsnätets relativa murkenhet handlar om ett långvarigt blundande för hur det ser ut längs våra svenska banvallar. Kostnaderna för restaurering har uppfattats som astronomiska och först på senare år har regeringen lagt torrt krut på att pytsa in extra miljarder.

Under tiden kan dock inte ansvarig myndighet låta folk åka tåg längs sträckor där räls eller slipers inte håller måttet. Här måste nu en omedelbar dialog till mellan regering och verksledning. Så här får det inte fortsätta.