Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Oksanen: Stoppa oseriösa utländska långtradarfirmor på svenska vintervägar

Dåliga däck, snöovana förare och vinterväglag. Lägg till bristande försäkringar och betalningsvilja. Där har ni problemet med utländska långtradare och svenska vägar sammanfattat.

Problemet är långt ifrån nytt, men nu har en händelse fått sitt efterspel i riksdagen.

Den 20:e februari i år åkte en utländsk långtradare av vägen utanför Hudiksvall. Olyckan blockerade E4:an och det blev totalstopp i trafiken. Diskussionen om vem som skulle betala bärgningsnotan gjorde att inget bärgningsarbete påbörjades. Först efter 2,5 timme kom beskedet att SOS International tog notan.

Att inte inleda bärgningsarbete på två och en halv timme på en av Sveriges kroppspulsådrar för att betalningsfrågan är oklar är oacceptabelt. Samtidigt är det självklart att bärgningsfirmorna inte kan göra jobb på uppemot 50 000 kronor och inte få betalt.

Utländska långtradare på svenska vägar måste kunna stå för sina kostnader i trafiken.

Hur olyckan hanterades har satt fokus på en lång rad olika saker som inte fungerar som de ska och som behöver åtgärdas. Nu.

Utländska långtradare på svenska vägar måste kunna stå för sina kostnader i trafiken, särskilt om det uppstår bärgningsbehov. Det är både opposition och regering överens om.

Läs mer: Lastbilshaveri gav eko i riksdagen

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) menar att lösningen redan finns, men att bärgare, polis och Trafikverket är för okunniga. Med den så kallade ”retentionsrätten” har en ”borgenär rätten att kvarhålla en gäldenärs egendom som säkerhet för sin fordran”.

Svaret kom efter en fråga från riksdagsledamoten Edward Riedl (M) från Västerbotten. Men det finns problem med retentionsrätten, rätten att sälja kvarhållen egendom är svagare än panträtten. Praxis tycks också vara obefintlig när det gäller bärgning av långtradare.

Eneroth (S) öppnade också i riksdagens kammare för att införa straff mot de utländska åkerier som förhalar bärgningsprocessen genom att inte betala.

Ett annat problem är att de utländska långtradarna saknar utrustning för svenskt vinterväglag, och förarna saknar kunskap. Ett lagförslag från regeringen är på gång med krav på vinterdäck på alla hjul. Samma sak har Rickard Nordin (C) motionerat om där han konstaterade att den norska lagstiftningen resulterat i att ”tidvis har så många som 25 procent av fordonen belagts med körförbud, ofta utländska åkerier som kört genom Sverige på väg till Norge, trots att förhållandena är likvärdiga.”

Läs mer: Bärgning förhalas i onödan

Samtidigt finns det en snabb lösning att få undan problemet från vägen. I Jämtland har polisen avtal med Trafikförsäkringsföreningen (TFF) om betalningen till bärgaren ifall inte det utländska åkerhet betalar, men inte i Gävleborg. Med tanke på att det numera rör sig om en polismyndighet och inte 21 är det en mycket märklig ordning att det skiljer sig mellan länen.

Ska de ha lastbilar på de svenska vägarna så borde de vara tvungna att sätta in 100 000 kronor på ett svenskt konto som kan användas om de behöver bärgning.

Men den här lösningen gör det möjligt för cyniska lastbilsföretag att smita från ansvar och konkurrera med oschyssta metoder. Därför har Peter Norén på Hudikbärgar´n den bästa och enklaste lösningen:

”Ska de ha lastbilar på de svenska vägarna så borde de vara tvungna att sätta in 100 000 kronor på ett svenskt konto som kan användas om de behöver bärgning.”

Skulle det här kombineras med att ge polis, tull och bärgningsbolag rätt att låsa fordonshjul och beslagta lastbilar som inte kan visa upp ett konto med depositionsavgift hos Trafikverket är mycket av problemet löst. Samma rätt att låsa fordonshjul borde gälla för långtradare utan vinterdäck.

Om det här genomförs har trafiksäkerhet och en rättvis konkurrens blivit vinnare.

UPPDATERING: Det bör påpekas att det sker arbete på EU-nivå. I mitten av mars röstade Europaparlamentet (604 mot 80) om förändringar i körkortsdirektivet. Rapportör för lagstiftningen har Peter Lundgren (SD) varit, och han har bland annat fått igenom att utländska yrkeschaufförer ska utbildas i extrema vädermiljöer; i ett europeiskt perspektiv är våra vinterförhållanden - extrema.

Peter Lundgren berättar också i ett brev till ledarsidan att han lobbar för nu att EU-kommissionen ska komma på förslag på en internationell bärgningsförsäkring. Det skulle då hantera situationer som den på E4:an utanför Hudiksvall.