Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Oksanen: Trotsigt och idiotiskt beslut om centralisering av flygledning

Luftfartsverket och Swedavia kom i torsdags kom överens om att stänga flygledningen i tur och ordning Kiruna, Umeå, Åre-Östersund, och Malmö. Jobben flyttar till en central flygledning på Arlanda. Ett trotsigt och idiotiskt beslut. Och farligt. Och det ifrågasätts ekonomiskt.

Trotsigt för att precis samma vecka stod civilminister Ardalan Shekarabi (S) i riksdagens andrakammarsal och slog fast, med hetta och emfas, att vinden har vänt när det gäller statens centralisering. Staten ska finnas närvarande i hela landet och det är en prioriterad fråga personligen för statsminister Stefan Löfven. Kort därefter försvinner ytterligare ett 40-tal kvalificerade jobb iväg till Stockholm från väl fungerande verksamhet. Flygledningen är ett parallellfall till Skatteverkets planer att lägga ned nio skattekontor.

Idiotiskt för att ur totalförsvarsperspektiv är beslutet både oklokt och troligen omöjligt att fatta om bara några år när totalförsvarsplaneringen fått upp farten. Från början skulle även Visby vara med. Men Försvarsmakten sade nej med emfas. Samtidigt är alla försvarsbedömare överens; det finns fler strategiska områden i Sverige än Gotland. Tre av dessa berörs i förslaget; Öresund, norra Sverige och Mellannorrland.

Läs mer: Beslutet att lägga ned flygledningen Åre-Östersund är taget

Lägg till att en centraliserad flygledning är lättare att slå ut i ett gråzonsscenario. Det kan ske genom cyberangrepp, fysisk infiltration med sabotage eller terrorattack. Försvarsminister Peter Hultqvist (S) och inrikesminister Morgan Johansson (S) som har krisberedskapen på sitt bord har all anledning att vara bekymrade.

”Vi har sett att tekniken inte fungerar fullt ut”

Farligt för att som Umeås kommunalråd Hans Lindberg (S) konstaterat ”vi har sett att tekniken inte fungerar fullt ut”. Pilotföreningen menar att den har uteslutits ur processen och oroar sig för flygsäkerheten. Om flygledningen på Arlanda går ned finns det färre reservflygplatser att vända sig till.

Och det ekonomiska, som är huvudskälet till förändringen, är i sammanhanget små pengar på hela budgeten. Dessutom är kalkylerna minst sagt sårbara. Kritikerna menar att neddragningen i personal är alltför optimistisk. Dessutom sköts frågor som schema och planering idag lokalt, en större organisation där varje person ska göra mer behöver tillföra administrativa resurser för att verksamheten ska fungera. Central flygledning riskerar att bli en börda och inte en besparing.

Och om inte det vore nog. Sveriges Radios Kaliber har granskat historien kring flygledartonen. Förutom saker som redan nämnts så är en pikant detalj att teknikleverantören Saab bjöd på Luftfartsverket och tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen på middag veckan innan upphandlingen drog igång. Något som fått kritik som olämpligt. Moderata riksdagsledamoten Edward Riedl vill även att Riksrevisionen ska granska hela affären.

Politiker i Jämtland behöver nu göra gemensam sak med Skåne, Norrbotten och Västerbotten för att uppvakta regeringen. Men det allra bästa vore om Shekarabi, Hultqvist och Johansson tog ett allvarligt samtal med infrastrukturminister Thomas Eneroth för att sätta stopp på en gång.

Trotsiga, idiotiska, farliga och kanske inte ens ekonomiska beslut är inget som gagnar Sverige.

Detta är en ledartext av Patrik Oksanen, som skriver om säkerhets- och försvarspolitik för flera av MittMedia-koncernens liberala och centerpartistiska ledarsidor. Oksanen är till vardags politisk redaktör för Hudiksvalls Tidning (c) samt för närvarande tf politisk redaktör på ÖP.

Intresserad av Säkerhetspolitik? Missa inte Podd 72! Podden handlar om att vara redo, om kriser, katastrofer, prepping, säkerhetspolitik och informationskrig. Finns att ladda ned på iTunes och Acast.

#29 The fight for justice with Bill Browder

#28 A dangerous time - with Pomerantsev & Silverman

#27 Hesa Fredrik som skrek vid fel tillfälle

#26 Federley om cyberhotet: "Vi är som en sittande anka som väntar på att bli skjuten"

#25 John R Schindler: "Trump has a childs understanding of American government"

#24 De finlandsfrivilligas minnesdag

#23 ÖB om pengarna, veteranerna, Aurora-17 och året som gick

#22 Målkonflikten kring resiliens - samtal med Helena Lindberg på MSB

#21 Uppsnack inför #FoFRK - totalförsvar, psykförsvar och bussresa i Polen

#20 Finland fyller 100 år i en utmanande tid

#19 Trump blir den fria världens ledare, kommer vintern nu?

#18 Missilsköld, ny ubåt och bussresa i Polen

#17 Finland´s FM Soini: "They know we will defend ourserselves like tigers and lions together"

#16 Security in the Baltic Sea region - a podcast with Edward Lucas

#15 "Lögn och förbannad dikt", samtal med försvarsministern om informationskriget

#14 Återvunnen självständighet firar 25 år och gasledningen som delar Europa

#13 kl 07:58 kom explosionen

#12 Brexitspecial 2 - Och nu då, vad hände och varför?

#11 Brexitspecial - inför omröstningen

#9 Fem år sen Fukushima, alver mot troll och dina preppingfrågor

#8 Preppa för Sportlovskyla, kulturen i säkerhetsdoktrinen & Lars Wilderäng

#7 Maskrosrötter, fredsförsök i Syrien och hur Ryssland trollar litvinenkorapporten

#6 På FoFRK del 3: "ÖB lovar försöka stoppa Bergsjös anfall, finländska myter och energiplanering för krig"

#5: Från FoFRK del 2:"Sveriges förmåga får betyg, MSB:s GD och kvällspressens utsända"

#4: Från FoFRK 1: "En Skipper, en stjärnförfattare och en civil krishantering"

#3: Medborgaransvaret i Kris, Ryssland och besök på skräckhotellet

# 2: Så fixar du strömavbrottet & kan det bli krig på Balkan?

#1: Preppa med barn och Svarta svanar