Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Olika syn på odlad fisk

Sveriges största fiskodling vill bli större. Nu är ett avgörande nära.

Det finns skäl till att beskedet har dröjt.

Annons

– När det är många osäkra faktorer blir slutresultatet osäkert, säger Bengt Gruvin, länsstyrelsen i Västernorrland.

Han ingår i Miljöprövningsdelegationen som ska lämna besked om Vattudalens Fisk AB får öka sin produktion.

Problemet är beräkningen av hur mycket fosfor och kväve som Ströms Vattudal tål. Bolaget har räknat på sitt sätt och kommer fram till att de två odlingarna i Äspnäs och Gärdnäs kan öka från dagens 3 200 ton till 4 800 ton.

Länsstyrelsen i Jämtland anser att ökningen borde stanna vid 200 ton.

Idén bakom kasseodlingar i reglerade magasin är att dessa magasin är så näringsfattiga. Isytan åker berg- och dalbana och skrapar rent strandzonen. Alltså kan man odla fisk som släpper ut närsalter i bajs och foderspill. Det blir ingen övergödning är tanken.

Svårigheten är att veta vilka närsaltsnivåer som är "naturliga" menar Bengt Gruvin. Hur Ströms Vattudal fungerade före regleringens tid, är det ju ingen som riktigt vet. Vad som är utgångsläget är omtvistat.

– Vi vill kunna beräkna hur mycket det finns tillgängligt utrymme att belasta med utan att det blir otillåtet.

Samtidigt som det försenade beskedet kommer om den finskägda odlingen i Ströms Vattudal väntas också svar om odlingen utanför Hoverberg, i Vattviken. Där vill norskägda Wangenstens öka produktionen från dagen 120 ton fördelat på tre testanläggningar till 1 000 ton. Länsstyrelsen i Jämtland kan tänka sig 350 ton.

Det skiljer helt enkelt ganska stort på hur myndigheter och bolag räknar på närsaltsutrymmet.

Det skiljer också på hur många jobb odlingen i Vattudalen har gett och hur många det fanns förhoppningar på. I ansökningen inför dagens odling, 2009, beskrev vd Sten-Åke Carlsson att det fanns tillräckligt med underlag för slakteri och "på sikt förädlingsindustri".

Men fiskarna avblodas och körs till Åland och i den ansökan som finns nu sägs att mer produktion behövs för att det ska bli fler lokala jobb.