Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Omsorgschefen: ”Kritiken är berättigad”

Lars Liljedahl, chef för vård- och omsorgsförvaltningen, håller med om kritiken från Paul Nässén.

Annons

– Kritiken är berättigad och jag duckar inte för den. Jag beklagar också situationen, säger Lars Liljedahl.

Han säger sig vara väl medveten om problemet, som han sett när man gick igenom verksamhetsåret 2013.

– Det här måste vi bli bättre på. För dem som vi är till för så är det jätteviktigt med så hög personalkontinuitet som möjligt.

Liljedahl betonar flera gånger att verksamheten har tre viktiga uppdrag: att vara till för brukarna, för medarbetarna, samt att hålla ekonomin. Han menar att kontinuiteten har varit bra, fram till 2013. Han tror att det mångåriga underskottet och fokus på ekonomin kan ha gjort att fokus på annat har tappats.

Vad ska ni göra åt det här?

– Det handlar om planering. Dels att vi ska använda vår arbetstid väl, men också att planera för samma personal. Men hemtjänsten är en komplex verksamhet.

Under förra året gjordes en stor omorganisation inom omsorgen. Har problemen med den att göra?

– Jag tror ärligt inte det. Det handlar om att vara duktig på att planera. Samma medarbetare har möjlighet att åka hem till samma brukare som innan omorganisationen, säger Liljedahl som ändå medger att sektorschefen för hemtjänsten har valt att göra de geografiska områdena större.

När ÖP skrev om det här i höstas varnade en anställd just för att omorganisationen skulle ge sämre kontinuitet.

– Och jag vill vara ödmjuk och säga att jag inte tvärsäkert kan säga att omorganisationen inte har påverkat. En förändring gör ju alltid att fokus ändras.

Läs också:

Ny organisation på gång inom omsorgen

Kommunal: ”Lite reaktioner”

Chefen: ”Ovanligt med total enighet”

”Det har blivit kaos”

Kommunen: ”Vi tar kritiken på allvar”