Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

OP.se blir betalsajt

Fler än någonsin läser ÖP och LT.

Östersunds-Tidningar gör en god vinst.

Ändå måste tidningarna snart börja ta betalt av nättidningsläsarna.

Annons

Redan i slutet av det här året kommer det att kosta pengar att gå in på ÖP:s hemsida. Riktigt hur det ska se ut är än så länge inte klart.

– Vi ska testa olika modeller i nära samarbete med läsarna och våra kunder, säger Björn Hemmingsson, vd för Östersunds-Tidningar, ÖT.

Tidningsbranschen har problem, och de är till stor del självförvållade. I många år har man vant läsarna vid gratis nyheter på webben, trots att det kostar lika mycket att ta fram dem som nyheter i pappersform. Numera hämtar en majoritet av läsarna sina nyheter på dataskärmen och i mobiltelefonen.

I Östersund är läget bättre än på många andra håll. ÖT går med 30 miljoner i vinst. Åtta av tio länsbor läser fortfarande papperstidningen varje dag.

Ändå måste man snabbt hitta andra sätt att bedriva affärer på.

– Vi måste ställa om vår affärsmodell, säger Björn Hemmingsson.

Anledningen är att färre och färre prenumererar på tidningarna. Och det är prenumeranterna som ÖT tjänar pengar på. En tredjedel av intäkterna kommer därifrån.

ÖP:s upplaga sjönk med 4,9 procent förra året. En normal nedgång för branschen. LT:s upplaga sjönk med 1,6 procent, vilket sticker ut som positivt i jämförelse.

– I det fallet missgynnas ÖP av att ha yngre prenumeranter som är mer lättrörliga. De äldre läsarna som LT har är mer trogna. Men sedan har förstås LT lyckats göra en attraktiv produkt, säger Björn Hemmingsson.

Nu testar tidningar i hela världen olika sätt att ta betalt för sina digitala produkter. En modell är att låta "blåljusnyheter" om olyckor och brott vara gratis medan egna nyheter, granskningar, kulturmaterial och annat som redaktionerna själva tagit fram kostar pengar.

En annan modell är att sälja prenumerationer som ger tillgång till alla kanaler. Papper, digitaltidning, appar för mobilen och e-tidning.

– New York Times har testat det. Inga jämförelser med dem i övrigt, men de har lyckats vända sin papperstidningsupplaga på det sättet, säger Björn Hemmingsson.