Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

ÖP-tv: Spänt vid flytt av torn i Trångsviken

Såväl vajrar som vissa delar av personalen var spända till bristningsgränsen i Trångsviken under onsdagseftermiddagen. Orsaken var att det gamla vattentornet bredvid järnvägsrälsen skulle flyttas.
• Artikeln uppdaterad.

Vattentornet i Trångsviken har försett ångloken med vatten i runt hundra år.

– Man kan säga att det är tack vare tornet och järnvägen som byn Trångviken överhuvudtaget finns, säger Kristofer Rosengren i Trångsvikens bygdegårdsförening.

Men trots det så är det många som velat riva tornet de senaste 10-20 åren. Nu senast var det Trafikverket som ville riva tornet för att få bort det från sin egen mark.

– Då blev läget akut, menar Rosengren.

Bygdegårdsföreningen ville nämligen bevara tornet för eftervärlden. Under onsdagen flyttades därför hela tornet, med vattencistern och allt, drygt 200 meter österut mot en plats intill det gamla järnvägsmagasinet.

– Vi tycker att vattentanken är ett landmärke för byn som absolut bör bevaras, säger Rosengren.

Vattentanken rymmer cirka 21 kubikmeter. Senast tanken tömdes var 1972. Föreningens ambition är att vattentanken ska kunna brukas även i framtiden.

– Vi vill få ut struten från tornet även i framtiden och kunna visa hur ångloken fylldes på förr i tiden, säger Rosengren i full färd med att röja upp den plats som ska bli tornets nya hemvist.

Under onsdagen var det nervöst värre på arbetsplatsen i Trångsviken. Den platsansvarige hade fullt upp att hålla sina nerver i styr, och att freda arbetsplatsen från obehörigt folk. Det var många nyfikna som ville följa den historiska flytten.

När första försöket att lyfta tornet genomfördes visade det sig att tornet var tyngre än man först trott. Kranen som var ställd på 20-22 ton orkade inte rubba tornet. Försöket fick avbrytas och efter förstärkningar, där kranen skulle mäkta med att lyfta närmare 30 ton, lyckades man lyfta loss tornet för att senare få upp det på en trailer.

I sakta mak kördes sen tornet till sista (?) vilan intill det gamla järnvägsmagasinet. Byns landmärke är bevarat för eftervärlden.