Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

ÖP vänder ryggen åt SD:s marknadsföring

Sverigedemokraterna (SD) ville annonsera i ÖP i veckan. Annonsen handlade om påståendet att tiggeri skulle vara organiserat.

Annons

Samma budskap från SD har funnits på affischer i Stockholms tunnelbana. En kampanj som partiet nu tvingas dra tillbaka.

I stället ville Sverigedemokraterna föra ut sin argumentation i ÖP. Som ansvarig utgivare var det ett enkelt beslut att säga nej i det enskilda fallet eftersom innehållet i annonsen är falskt och riktar in sig mot några av samhällets mest utsatta människor.

Sverigedemokraterna är ett parti med ursprung i en rasistisk ideologi. Jimmie Åkesson har själv förklarat att han ska göra vad som står i hans makt för att motarbeta vad han generaliserar som muslimsk invandring. I Sundsvall har kommunpolitikern Jonny Skalin, som även sitter i riksdagen, krävt att bidrag till invandrarföreningar stoppas eftersom de "främjar" mångkultur. Kravet om slopade bidrag gäller inga andra typer av föreningar.

Hur partiet än utformar sin annonsering blir uppdelningen i ett vi och ett dom alltid det underliggande budskapet. Ett exempel är en reklamfilm som snurrat inför EU-valet där lättklädda unga kvinnor och män med mycket vältränade - och vita - kroppar visas upp utan några som helst andra politiska budskap. Filmen är svår att tolka på annat sätt än som ett försök att framhäva rasåtskillnad.

Sverigedemokraternas politik utgår inte från människor lika värde, vilket är en grundsten i ett demokratiskt samhälle.

Därför kommer från och med nu alla annonser med partiets politiska budskap stoppas i ÖP. Det är ett redaktionellt ställningstagande som handlar om solidaritet.

ÖP vänder helt enkelt ryggen åt SD:s marknadsföring.

I onsdags reste SD:s partiledare Jimmie Åkesson genom länet. ÖP sände webb-TV från hans torgmöten i Strömsund och i Östersund. Journalistiskt tänker vi fortsätta precis på samma sätt med att rapportera om och granska SD:s politik. ÖP:s debattforum och åsiktssidor fortsätter att vara öppna för alla, även insändare eller debattartiklar från SD, så länge innehållet är etiskt och juridiskt möjligt att publicera.

Redaktionellt bevakar vi Sverigedemokraterna precis på samma sätt som övriga partier under den valrörelse som drar i gång nu efter valet till EU-parlamentet. Självklart respekterar vi också rätten att välja fritt, vårt ställningstagande är inte riktat mot SD:s väljare utan partiets politik.

ÖP tummar inte på yttrandefriheten. Att stoppa annonser från Sverigedemokraterna är en helt annan sak. När ett företag, en organisation, ett politiskt parti eller en privatperson vill annonsera i ÖP innebär det i grunden en affärsuppgörelse. ÖP säljer ett utrymme och ett uppmärksamhetsvärde till annonsören som kan exponera sitt reklambudskap för en publik.

Vi har absolut inget emot annonser, tvärtom. Det är en del av vår vardag och en viktig del i medias finansiering att vara budbärare för olika annonsörer men det är även en viktig del i uppdraget att ta ansvar för vilka budskap som sprids. Det gäller till exempel sexistiska annonser eller alkoholreklam som är hårt regelstyrd.

När budskapet så uppenbart som i fallet med SD strider mot ÖP:s grundläggande värderingar väljer vi att tacka nej.

Bosse Andersson, min chefredaktörskollega på Dala-Demokraten, uttryckte sig på följande sätt när tidningen i går tog samma beslut: "Vi vill inte sprida deras reklam. Och vi vill inte ha deras pengar".

En bra sammanfattning.