Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Fungerande infrastruktur i Östersund förstörs när tveksamma projekt byggs

/

Annons

När man från Östersunds kommuns sida kommenterar och försöker förklara det vettiga i att förstöra befintlig, fungerande infrastruktur och för stora pengar bygga upp tveksamma projekt som expresscykelvägar, med osäker nytta i dag och i framtiden, så gör man det genom att diskutera från ett ovanifrånperspektiv i form av utredningar, expertutlåtanden, mätningar och förmodade framtidsscenarier (Åsikter 9 och 13 december).

Debatt: Florian Stamm (MP): Det är smart att bygga nya cykelvägar (8 december)

Debatt: Florian Stamm (MP): Bilar löser inte alla transportbehov (12 december)

Det är kanske vad man kan förvänta sig, det ligger i de styrandes uppgift att informera om sådana saker, och det är säkert så att det finns sanningar i hur klimatet utvecklas och i att nya tekniska lösningar förbättrar trafikmiljön.

Dock, tveksamheten från min sida (och många andra som skrivit, ringt och på annat sätt påtalat det positiva i att ifrågasätta) avser i första hand vad som gäller nu! Detta har man inte på något sätt kommenterat eller dragit slutsatser av.

Bilar löser inte alla transportbehov. Det är lätt att säga, men de är fortfarande en viktig faktor. Vore man konspiratoriskt lagd skulle man kunna tro att en del av åtgärderna är till för att försvåra för bilismen.

Flera boende i nya bostadsområden norr om staden kräver mer utrymme för kollektivtrafik och bilar. Man säger att det är smart att bygga ut kollektivtrafiken, men även bilar torde användas i framtiden.

Som det är nu kommer det att bli svårare, trafikfarligare och långsammare. Busshållplatser som stoppar upp övrig trafik och på så sätt utgör en trafikfara. De flyttades efter några månaders ombyggnad.

Dessutom har man tagit bort fungerande belysning. Förmodligen kommer trafiken via Göviken att öka. Knappast positivt!

Genom att göra det svårare att ta sig in i centrum norrifrån kommer man att leda fler till Lillänge, med de konsekvenser det får för handeln i city och det trafikkaos som redan nu råder i Lillänge.

Det ligger i allas vårt intresse att inom alla områden utveckla kontakterna med Tröndelag, och man bör ju kunna ta sig in i city på ett vettigt sätt.

Listan på ofullkomligheter, inklusive ovanstående, när det gäller Östersunds trafiksituation I dag skulle kunna göras lång med farliga rondeller och övergångsställen, brist på parkeringar, total brist på grön våg och andra små förtretligheter som berör dagens trafikanter.

Det vore alltså mer intressant att höra hur man ser på lösningar för detta.

Här hittar du fler inlägg om expresscykelvägarna

Björn Wibom

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons