Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Trafikverket: Därför saltar vi vägarna

Annons

I Trafikverkets uppdrag står det tydligt att vi ska utföra halkbekämpning av det statliga vägnätet.

Om vi inte jobbade mot halkan så skulle den tunga trafiken ofta stå stilla i uppförsbackarna, och skolskjutsar och annan kollektivtrafik skulle drabbas hårt. Viktig pendlingstrafik skulle inte fungera och många fler privatbilister skulle hamna i diket.

På den allra största delen av vägnätet i Jämtlands län fungerar sand utmärkt.

Stabila, packade vintervägar med låg eller måttlig trafik är vid jämn temperatur vanligen sträva under lång tid. Vid temperaturväxlingar eller nederbörd fungerar sand bra för att öka friktionen.

På högtrafikerade vägar där vi ofta har snabba växlingar mellan plus- och minusgrader, fungerar det inte att sanda. Sanden körs bort av trafiken och/eller blåser ner i diket och effekten blir mycket kortvarig.

För tiotalet år sedan började vi salta en del av det högtrafikerade vägnätet i Jämtland. Orsaken är helt enkelt en trafikökning och en klimatförändring med snabba temperaturändringar.

Trafikverket har förståelse för att många främst ser de negativa effekterna med salt. Men acceptansen för att låta vägarna vara hala tills vädret ändras är mycket låg.

Med salt kan man också vid vissa väderbetingelser och trafikvolymer arbeta förebyggande.

Många förvånas när vi saltar i plusgrader, men det går åt mindre salt och effekten är längre. Vanligen måste vi dock vänta tills halkan kommer innan vi kan starta åtgärderna.

Ett särskilt vinterproblem, som vi upplever blir allt vanligare, är att det regnar i stället för snöar. Vid extrema tillfällen har vi haft minus 16 grader samtidigt som det störtregnar.

När vi är ute med alla tillgängliga resurser är vägarna glashala igen bara någon halvtimme senare. I sådana lägen ger varken salt eller sand särskilt långvariga effekter.

Sandade vägar kan dessutom vara förrädiska eftersom man bara ser den sandade vägen och inte ishinnan ovanpå.

Här hittar du fler artiklar om vägsalt

De flesta kör sakta och håller extra avstånd när det är riktigt dåligt väglag. Kollisioner och avåkningar sker ofta i låg hastighet. Olyckorna ökar, men inte olyckor med allvarliga personskador eller dödsfall.

Halkbekämpningen är därför i första hand till för att vi tryggt ska kunna ta oss till jobb eller skola och för att näringslivets transporter ska fungera.

Lennart Helsing

Trafikverket

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons