Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Trafikverket kan inte slita sig från centralt beslut om vägsalt

Annons

Varje dag skrivs det om den utökade saltningen inom länet. Människor är frustrerade över att Trafikverket inte i något avseende tycks lyssna på den stora massan av kritiska bilister eller politiska företrädare, som faktiskt också tagit ton i denna fråga.

Varför tog då Trafikverket detta högst impopulära beslut? Kanske tror många att man genom att köra många mil på just dessa vägar och studera klimat, väghållning och risk för halka, har kommit fram till beslutet. Eller har olycksstatistiken visat på stigande antal halkolyckor längs just dessa vägar? Inget av detta stämmer!

Centralt vid Trafikverket har man klassat om våra vägar efter beräknad trafikintensitet.

Klass 1 och 2, med mest trafik, saknas i länet, men de vägar som nu ska saltas tillhör klass 3, vilka enligt ett centralt beslut vid Trafikverket ”normalt ska saltas”, liksom då klass 1 och 2.

Övriga vägar klass 3 och 4 ska normalt halkbekämpas med sand.

Tyvärr har Trafikverket inte förmågan att slita sig från detta centrala beslut, som uppkommit vid ett skrivbord i Borlänge, så det är samma förhållande för en klass 3 väg i Jämtland som en i Västergötland.

E45 norrut är klass 3 ända till Hoting, men endast beroende på ett kontrakt som fortfarande löper, slipper man saltning norr om Strömsund denna vinter. Men till nästa år ska även denna väg få rätta in sig i ledet.

Trafikverket framför med jämna mellanrum att om man inte saltade skulle ytterligare 60 personer dödas eller skadas svårt i trafiken.

Naturligtvis har man ingen aning om detta, för det har inte gjorts några försök i den riktningen. Det är lika trovärdigt som om jag skulle framföra att alla halkolyckor, som inträffar på saltade vägar, inte hade inträffat om man låtit bli att salta.

Trafikverket har blivit en mycket stor byråkratisk myndighet. Den mesta verksamheten har flyttats från vägarna in till skrivbord i Borlänge. Våra vägar och järnvägar blir bara sämre och sämre och snart saknas kompetensen för riktig vinterväghållning.

Att man under alla år med saltning, där man vräkt ut 280 000 ton salt per år i vår natur, aldrig gjort en riktig miljöprövning av sin verksamhet är synnerligen förvånansvärt. Man undrar vad våra politiker i trafikutskottet sysslat med, som aldrig satt riktig press på Trafikverket när det gäller kvaliteten i arbetet.

Jag hoppas att vi bilister i länet fortsatt håller tummen i ögat på denna myndighet. Ser vi saltbilar, som är ute och sprider salt när det är stabilt vinterväder ska det rapporteras, för det är inget annat än sabotage mot trafiksäkerheten.

Och jämtländska politiker: Ta fajten!

Sten Bredberg

Motormännen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons