Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Varför bygga sönder Brunflovägen med ny cykelväg?

Öppet brev om beslutet om cykelvägar i Östersund:

Annons

Varför bygga sönder Brunflovägen, när hela sträckan från rondellen vid Scandic till Stora kyrkan skyltas som cykelväg på Rådhusgatans trottoar på övre sidan?

När det finns en utmärkt cykelväg längre upp i Odensala; genom skogen norr om campingen, över Krondikesvägen och upp under Stuguvägen?

Två cykelvägar som passar för dem som kommer via rondellen vid Odenhallen och de som bor längre upp i Odensala och Torvalla.

Ur biltrafiksynpunkt upplevs ombyggnaden som misslyckad med ideliga start och stopp för att det inte går att mötas på grund av parkerade bilar. Med refuger och hållplatser blir situationen än svårare.

När breda fordon stannar kommer ingen förbi. Bilister tar nu antingen trottoaren eller cykelvägen för att mötas eller komma förbi, vilket är olagligt!

Högerregeln gör att bilister på Brunflovägen i riktning söderut ska släppa fram bilar som kommer upp för gränderna. Men parkerade bilar på Brunflovägen kan göra att det inte går att mötas. Backa två–tre billängder? Med någon fler bil bakom blir detta besvärligt. Nyttja cykelvägen? Olagligt!

Om kommunen absolut ska ha cyklister att ta Brunflovägen, är ett mycket enkelt alternativ att skylta den norra sidan av trottoaren som cykelväg, och den nedre trottoaren för gående. I stort lika bra framkomlighet. Kostnad: inga miljoner, bara kostnad för hänvisningsskyltar.

Hur kommer nuvarande datumparkering att tillämpas? Varannan nattparkering intill cykelvägen?

Så vitt jag förstår har samråd med berörda fastighetsägare längs gatan inte skett inför denna ombyggnad. Vet om ett infoblad, men där fanns inget om att stora delar av vägbredden skulle vikas för projektet.

Kostnaden uppges till cirka 18 miljoner kronor. Fullkomligt vansinne! Det är skattepengar som hanteras – dina och mina!

LÄS MER: Debatt: Florian Stamm (MP): Bilar löser inte alla transportbehov (12 december)

Tänk om och tänk rätt. Vik de pengar som avsatts för ombyggnad av resterande sträcka till att återge den redan förstörda delen bättre framkomlighet.

Ta bort refuger och byggnationer som gör gatan för smal. Om kommunen framhärdar i att leda cykeltrafik via Brunflovägen, se mitt förslag om den ännu inte förstörda sträckan Fagervallen–Stora kyrkan; skylta ena trottoaren som cykelväg och gör de små justeringar som kan behövas vid överfarterna av sidogator.

Jag begär av ansvariga politiker och tjänstemän i kommunen att ni svarar och ger kommentarer.

Jag uppmanar också fastighetsägare och boende efter den ännu inte förstörda delen av Brunflovägen att göra ett studiebesök på delen Fagervallen–Scandic, så att ni kan lämna in synpunkter innan resterande planerade bygge eventuellt påbörjas under 2017.

Jan Norén

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons