Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det satsas som aldrig förr på vägar och järnvägar

/

Det är med förvåning jag läser Marie Nordéns debattinlägg i Östersunds-Posten 19 maj. I åratal har vi kämpat för mer pengar till länets vägar och järnvägar. Regeringen med infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) i spetsen har lyssnat. Nu satsas det som aldrig förr på vägar och järnvägar. Dessutom är budgetsatsningarna finansierade till sista kronan, till skillnad från den förra regeringens önskelista.

Annons

Den nya politiken innebär för Jämtlands läns del en uppräkning av länsanslaget med nästan 50 procent jämfört med den tidigare socialdemokratiska planeringen. Anslagen baseras bland annat på bruttoregionalprodukt (BRP), befolkningsunderlag, sysselsättningsnivå och transportomfattning. När man utgår från verkligheten blir skogslänen vinnare och anslagen ökar.

Infrastrukturpropositionen innehåller för länsinvesteringar i landsvägar samt gång- och cykelvägar 477 miljoner kronor för perioden 2010–2021. Det är en ram, vilket innebär att det kan bli ytterligare 25 procent, cirka 120 miljoner, under förutsättning att länet tydliggör behoven.

Projekten är många, behoven är stora. Dels är det sviter efter många års eftersatta och uteblivna investeringar, dels kopplat till en positiv utveckling länet, bland annat inom turism och biobränsleproduktion.

För att öka länets tillgänglighet behöver vi jobba ihop med näraliggande regioner inklusive Tröndelag.

Vi behöver ta miljöhänsyn och minska slitaget på landsvägar. Därför är det viktigt att satsa på järnvägar. Då tänker jag både på Inlandsbanan och tvärbanan delen Ånge–Sundsvall.

Detta är emellertid nationella projekt som ska finansieras via det nationella anslaget.

För första gången finns det nu också investeringsbidrag till enskilda vägar, vilket är särskilt angeläget för vårt län som har hög andel enskilda vägar.

Den nya politiken innebär också att arbetet flyttar närmare ”verkligheten”. Alliansregeringen lägger betydligt större vikt vid de regionala önskemålen och hur man regionalt motiverar olika investeringsprojekt. Därför är det avgörande att vi kan tydliggöra investeringarnas betydelse för länets utveckling.

Vägverket och Banverket har redan kommit med en preliminär lista när det gäller nationella projekt, och där finns väldigt mycket att önska för Jämtlands län. Därför agerar jag, och har bland annat bjudit in Banverkets generaldirektör Minoo Aktharzand till ett möte 17 juni angående Inlandsbanans utveckling.

Vi i Centerpartiet väljer att öppet diskutera de här frågorna för att öka trycket på de statliga verken. Vissa sitter på åskådarplats. Vi är med på planen.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons