Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför går tåget så sakta?

/
  • Vad gör politikerna i vårt län och grannlänen för att få till en bra bana mellan Sundsvall och Ånge, undrar Seved  Johansson.

SJ:s vision syftar till att få så många som möjligt att välja tåget. De menar också att för miljö och samhälle är tåget det enda hållbara transportmedlet som kan utvecklas och byggas ut i stor omfattning. Deras mål är raka och tydliga.

Annons

SJ skriver också på sin hemsida att framtidssatsningen börjar genom tåginvesteringar anpassad för långdistanstrafik.

På tre års sikt kan de kapacitetsmässigt ersätta flyget mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, vilket vore en stor miljövinst för samhället.

I en annons i Tidningen Forskning 7 april, skriver Banverket: ”Järnvägstransporter är ett oerhört effektivt sätt att minska koldioxidutsläppen, så det här är verkligen en framtidsbransch.

Vidare …”Järnvägen blir alltmer internationell och under de närmaste åren kommer vi att se ett europeiskt järnvägssystem växa fram. Här finns det spännande möjligheter”.

Under de närmaste tio åren kommer det att måsta nyanställas 1 000–1 500 personer inom järnvägsbranschen, enligt Banverket. De tror på framtiden.

Stockholm, Sundsvall och Östersund undrar man om tåget har någon framtid. Varje gång funderar jag över varför tåget går med så låg hastighet mellan Sundsvall och Ånge. Man får nästan känslan av att det står stilla. Här sitter man i ett modernt X2000-tåg som ”kryper” fram på spåret.

Enligt Banverket måste tåget köra med reducerad fart. Det får inte köra mer än 70 kilometer i timmen.

Vad beror det på? Jo, banan är för dålig och för kurvig. När jag frågade om det inte går att göra något åt det, fick jag till svar att det skulle kosta flera miljarder.

Pengar som inte finns och inte heller kommer att finnas, enligt Banverket.

Det här rimmar dåligt enligt SJ:s och Banverkets policy. De vill att människor ska åka tåg. Det är också det transportsätt som kan utvecklas mest. SJ ska också investera i nya tåg. Jo, men då måste man också se till att banorna anpassas för moderna tåg.

När man går in på Banverkets hemsida och läser om tunneln genom Hallandsåsen, så skrivs det: ”I Sverige är politikerna överens om att skapa ett långsiktigt samhälle. Vårt transport-system har en avgörande betydelse för hur vi lyckas. 1988 tog riksdagen beslut om att trafiken måste bli säkrare, effektivare och mer miljövänlig. För att nå detta mål måste mer person- och godstrafik flyttas över från väg till järnväg”.

ihop, när Banverket säger att det inte finns pengar för att rusta banan Sundsvall–Ånge?

Tunnelbygget vid Hallandsåsen började 1992 och beräknas vara klar 2015, då har man hållit på i 23 år. Att bygga Inlandsbanan genom Sverige i början av 1900- talet tog 40 år och Göta kanal ”Sveriges blå band” byggdes på 22 år, men då grävdes för hand.

Att bygga en cirka nio kilometer lång tunnel kommer att kosta 10,5 miljarder kronor, enligt Banverkets senaste beräkningar. Här finns tydligen pengar att spendera.

Vad gör politikerna i vårt län och grannlänen för att få till en bra bana mellan Sundsvall och Ånge? Här gäller att plocka fram miljarderna. Banverkets satsningar görs mellan storstäderna.

, Östersund

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Mer läsning

Annons