Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gå inte på cykelbanan

Annons

På flera håll i Östersund är cykel- och gångbanor separerade från varandra, men ändå får jag som cyklist dagligen väja och bromsa för fotgängare som går på, eller utan förvarning kliver ut på, cykelbanan.

Vintertid tycks problemet eskalera och kanske är orsaken den undermåliga separeringen av cyklister och fotgängare.

Vinterväglaget leder till längre bromssträckor även för cyklister och cyklar omfattas inte av kravet på vinterdäck. Hastighetsbegränsningen för cykelbanan är densamma som för vägbanan, inne i stan oftast 40 km/h, en hastighet som är fullt möjlig för en cyklist.

Självklart är cyklisten skyldig att anpassa hastigheten efter rådande omständigheter och det huvudsakliga ansvaret är cyklistens.

Det betyder dock inte att fotgängaren är befriad från ansvar. I trafikförordningen klargörs att gående ska använda gångbana eller vägren och endast om dessa saknas får cykelbanan användas.

När fotgängaren ska korsa cykelbanan ska det ske utan onödigt dröjsmål och i första hand på övergångsställe.

Övergångsställen över cykelbana finns på många håll i landet, men dessvärre inte i Östersund. När övergångsställe saknas ska fotgängaren korsa cykelbanan tvärs över, helst vid vägkorsning och endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

Så snälla, tänk på var ni sätter era fötter, gå inte på cykelbanan. Och när ni ska korsa cykelbanan, se er för och ge oss i alla fall en chans att hinna bromsa.

Cykeln åker ibland lika fort som bilen, men den är nästintill ljudlös.

Cyklisten som av säkerhets- och framkomlighetsskäl allt oftare söker sig bort från cykelbanorna

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons