Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Miljökommunen Östersund ökar koldioxidutsläppen

/

Annons

Jag har varit en varm anhängare av ecodriving de senaste tolv åren. Det är det enklaste sättet att få ner bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.

Centralt för ecodriving är jämn fart och undvika onödiga inbromsningar och accelerationer; generellt brukar man kunna spara 20 procent bränsle.

Östersunds kommun har aktivt motarbetat detta körsätt i många år, och särskilt på sistone under Florian Stamms ledning. Man bygger in otaliga trafikhinder som förstör det jämna flödet, och resultatet blir stillastående köer som spyr ut avgaser.

I många fall finns inga alternativ i form av ringleder, exempelvis om man kommer västerifrån och ska ut på Frösön.

För att göra ett litet räkneexempel har jag testkört sträckan från där expresscykelvägen börjar i Lugnvik fram till trafikljusen vid Fältjägargränd, en sträcka där man för några år sedan kunde hålla en jämn, fin bränslebesparande fart i 60–70 km/h.

Förbrukningen ökar med 30–35 procent, beroende på trafikintensitet, om man jämför med motsvarande sträcka utan trafikhinder.

Men om vi räknar lågt, om 7 000 fordon per dygn ökar sin snittförbrukning med 0,5 dl på den 2,5 kilometer långa sträckan, så ökar koldioxidutsläppen med 53 gram per fordon; 371 kilo koldioxid per dygn. På årsbasis blir det över 135 ton koldioxid bara för den sträckan.

Vad den totala utsläppsökningen blir när kommunen bygger förträngningar över hela staden törs jag inte ens räkna på, men ordet miljökommun ger en besk eftersmak.

Grön bilist

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons