Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Vilka är stadskärnan till för?

Annons

I debatten om Östersunds stadskärna kontra köpcentrum saknas de frågor man bör ställa sig: Vem är stadskärnan till för? Alternativt: Vem ska stadskärnan betjäna?

I dagens debatt tycks man förutsätta att Jämtlands befolkning är skyldiga att besöka och därmed hålla stadskärnan under armarna. Men varför det? Kan någon ge mig att klokt svar?

Stadens styre och fastighetsägare gör allt för att befolkningen ska hålla sig undan. Sista exemplet på negativ signal är den norra infarten, Trondheimsvägens avsmalning.

Från en bred välkomnande trafikled har det blivit en fäbodstig som säger ”Håll er undan! Kom inte hit!” Är övriga infarter välkomnande?

Sedan har vi parkeringseländet. P-huset, okej, men i övrigt? Är det lätt att hitta en parkering i stadskärnan? Finns det parkeringar strax utanför stadskärnan?

Jag var i Ravenna i Italien i somras, där fanns fria parkeringar strax utanför gamla stadskärnan. Man gick 100–150 meter till gågatorna i centrum. Hur kan en sådan stad ha fria parkeringar men inte Östersund?

Ponera att en familj bor i en by utanför E14 och E45, några mil utanför staden. Vilket behov har den familjen av stadskärnan? Med vilket färdmedel ska de ta sig till stadskärnan?

Med allmänna kommunikationer handlar det om dygn med övernattning. Cykeln ska nu vara det stora transportmedlet. Hur långt är maxavståndet för cykel till stadskärnan? Vad är det exklusiva i stadskärnan för dem som bor längre bort?

O Hed

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons