Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alla lastbilar måste klara av våra svenska vintervägar

/

Annons

Blixthalka har i veckan drabbat länet och tillbuden har avlöst varandra. Det blir så ibland här uppe. Vädret är ombytligt och det kan skifta snabbt. Framkomligheten försämras av både is och snö i olika kombinationer.

Det är därför som svenska personbilar har däck som är anpassade för det klimat som råder. Det är också därför som det finns sanktionsmöjligheter när de regler som ska värna allmän säkerhet i trafiken inte efterlevs.

I yrkestrafiken ser det dock delvis annorlunda ut. Trots att ekipagen är just stora och tunga ställs det lägre lagkrav på de tunga fordonen. Medan personbilens samtliga däck måste vara vinterdäck (M+S-märkta däck framtagna för vinterväglag), räcker det om tunga motorfordon har vinterdäck eller likvärdig utrustning på tunga fordonets drivaxlar. Däcken i fråga ska ha minst fem millimeters mönsterdjup och framhjulsdrivna fordon måste ha vinterdäck även på bakaxlarna.

Ett däck som har 22 millimeters mönsterdjup som nytt får alltså nötas ned rejält innan det är dags att byta ut det, och samtliga däck på ett ekipage behöver inte vara vinterdäck. Så ser det ut i dag, men kanske är en skärpning på gång.

Transportstyrelsen utreder just nu huruvida kraven om vinterdäck på tunga fordon bör skärpas. Utredarna jämför med Norge, där lagkraven redan har skärpts, men också med Finland, där ett förslag om hårdare krav har tagits fram.

Att de lastbilar som färdas på våra vägar ska klara av en svensk vinter är alls inget orimligt krav. Därför är det utmärkt att regeringen nu får ett bättre kunskapsunderlag i en fråga som i grunden är ganska komplex. Samtidigt som man måste lyssna in de berörda näringarnas expertis och behov måste infrastrukturminister Anna Johansson (S) se till att göra rimliga avvägningar.

De eventuella skärpningar som genomförs måste få en konkret säkerhetsfrämjande effekt. Frågan är bara hur de bäst utformas.

Sveriges Åkeriföretag tycker att dagens lagkrav vad gäller vinterdäck på tunga fordon är tillräckliga, men man vill gärna syna de EU-trailers som är standard i övriga Europa och som enligt en norsk studie har tre gånger förhöjd olycksrisk vid vinterkörning. Organisationen vill ge polisen befogenhet att stoppa vinterfarliga motorfordon, och man efterlyser även krav om att EU-trailers ska medföra snökedjor när de kör i Sverige.

Om frågan breddas är det rimligt att även den aspekten undersöks. Det är även ofrånkomligt att lyfta in vinterväghållningen, för när den brister drabbas både näringsliv och privatpersoner.

När personbilar frontalkrockar med en lastbil blir skadorna ofta katastrofala, och fenomenet med ekipage som får sladd och blockerar hela vägbanan är välbekant.

Det ligger i allas intresse att regeringen presenterar tillräckligt skarpa och träffsäkra förslag. Vi kan inte ha en situation där vissa förare tillåts stoppa upp godsflödet för seriösa åkare samtidigt som farorna i trafiken ökar.

I Sverige, nolltoleransens land, bör vi inte acceptera lastbilsekipage som inte har tillräckligt bra väggrepp, men staten måste också själv ta sitt ansvar för att vägarna hålls körbara.

Mer läsning

Annons