Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Befängt attvarumärkesskyddaursvenskabegreppet fäbod

/
  • I nästa vecka ska LRF:s riksförbundsstämma ta ställning till två motioner – en från Jämtland och en från Dalarna – om att arbeta för att upphäva varumärkesregistreringen för ordet fäbod.

Fäbod är för gemene man ett ord som ungefär betyder en plats för extensiv boskaps­skötsel i avsides belägen skog. Men i matsammanhang är ordet varumärkesskyddat och därmed monopoliserat av ett charkbolag i Dalarna. Det är orimligt att fäbodbrukarna vars produkter ligger helt rätt i tiden därmed fått marknadsföringen av sina produkter torpederad.

Annons

Den förste aktören som drabbades av varumärkesskyddet för fäbod var Mat i Härjedalen, ett bolag ägt av ett 10-tal små- och fäbodbrukare som producerade kvalitetsprodukten Fäbodglass. Den sålde bra och 2010 började glassen marknadsföras utanför närområdet. Kort därefter kom ett brev från Melkers Chark i Dalarna i vilket Mat i Härjedalen hotades med domstol och skadestånd om inte ordet "Fäbod" togs bort.

Det visade sig att Melkers hade ensamrätten att få använda ordet fäbod för 46 produktgrupper, däribland kaffe (!). Dessutom hade man leasat ut rätten att få använda f-ordet till Leksandsbröd, något som ytterligare blockerade möjligheterna för en uppgörelse i godo mellan Sveriges fäbodbrukare och Melkers Chark. Fäbodglassen, och strax därpå Mat i Härjedalen, försvann.

Kulturtidskriften Filter har i ett lysande reportage satt in den märkliga historien ovan i ett större sammanhang. Det handlar om hur snart sagt alla livsmedelstillverkare i dag gör allt för att framställa sig som "småskaliga" och "lokala" producenter av "genuin" mat. Det gäller Melkers Chark, vars Fäbodskinka görs i Falun på tysk köttråvara. Och alltid lika alerta Coca-Cola, på vars svenska bilar i man i dag kan läsa: "Made in Jordbro – av 696 medarbetare på Dryckesvägen 2."

Till förtjänsterna med Filters reportage hör att man pekar på alternativ till ett skyttegravskrig mellan små- och storskalig produktion. Som att låta Eldrimners Karin Sundström berätta om hur man i Frankrike samspelar genom att låta varumärkena lyfta varandra. Därmed ges utrymme både för hög- och lågprisvarianter av samma varumärke

Melkers Chark ska ha en eloge för sin framsynthet – man inregistrerade fäbod redan 1981, på den tiden då den kooperativa slakten börjat sin kalhuggning av landets lokala charkproduktion. Och dryga 10-talet år innan Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, i ovist nit försökte patentera begreppet Sveriges Bönder, ett initiativ som dock Patent- och Registreringsverket, PRV, avfärdade.

I nästa vecka ska LRF:s riksförbundsstämma ta ställning till två motioner – en från Jämtland och en från Dalarna – om att arbeta för att upphäva varumärkesregistreringen för ordet fäbod. Motionerna är i sig ett friskhetstecken – fäbodbruket har inte alltid stått högt i kurs inom LRF. Att döma av det försiktiga men välvilligt hållna förslaget till svar på motionerna tillhör den inställningen nu historien. Nu håller vi tummarna för att det vackra ordet fäbod släpps fritt igen.

sven-olov

lööv

Mer läsning

Annons