Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Budskapet det viktigaste

/
  • En session pågår just nu i EU-parlamentet och snart väljs nya kandidater. Men det är bara intressanta budskap som kan få väljarna att verkligen lyssna och rösta. Sociala medier är medel, inte mål.

Sociala medier hjälpte Barack Obama till Vita huset. Men det krävs mer än moderna kommunikationskanaler för att kandiderande EU-parlamentariker ska bli lika framgångsrika. Skilj på medel och mål.

Annons

Har vi ännu sett lite av EU-valrörelsen där vi traditionellt är vana att se valrörelser – på tv, i tidningar, på torg och på annonspelare – så beror det till viss del på att den pågår någon annanstans. Aktiviteten är i full rullning på sajter som Youtube, Facebook och Twitter.

Kampanjledarna är övertygade om att för att lyckas i valet måste kandidaterna vara där folk är, alltså på internet. De har både rätt och fel. De sociala medierna ger ojämförliga möjligheter till direkt kommunikation för dem som är villiga att kommunicera. Men det löser å andra sidan inte grundproblemet i relationen mellan EU och de svenska väljarna: Vem bryr sig egentligen?

Den som inte bryr sig om EU blir inte mer intresserad av att lyssna för att moderaten Christoffer Fjellner twittrar om att han sitter på en buss, eller för att Marita Ulvskog (S) talar om att hon klarat en skakig flygning.

Visst finns paralleller till kejsarens nya kläder. En parlamentariker som drar på sig nya moderna kommunikationskläder blir inte roligare så länge denne inte har något roligt och viktigt att berätta.

Men om Obama kan nå oanade höjder genom de sociala medierna, varför skulle inte EU-kandidaterna kunna?

Jo, det finns flera väsentliga skillnader mellan det amerikanska presidentvalet och valet till Europaparlamentet. Presidentvalet är lätt att skapa sig en bild av. Ja till en president innebär nej till en annan.

Valprocessen pågår hur länge som helst, den som inte aktivt engagerar sig har i alla fall dåliga förutsättningar att avskärma sig fullständigt. Droppen urholkar stenen.

I rakt motsatsförhållande befinner sig EU, som är svårt att få grepp om och känns långt borta. Alternativen är knappast glasklara och debatten är, trots att temperaturen nu väsentligt trappas upp, både för liten och för sent ute.

Men den avgörande skillnaden står Obama själv för. Han hade i sin valrörelse ett budskap om förändring och framtidshopp som fick folk att faktiskt intressera sig för politiken. Det är med de grundreglerna varje kampanj måste börja.

Nu har inte fullt så karismatiska EU-kandidater exakt en månad på sig att göra detta viktiga val intressant. Twitter eller inte. Kommunikationskanalerna kan aldrig bli mer intressanta än budskapet de förmedlar.

Mer läsning

Annons