Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Centern proppar lantbruket

När regeringen i går presenterade valda delar av den framtida klimatpolitiken åkte svenskt lantbruk på proppen. Centerpartiet kan inte vänta sig någon opinionsskjuts i bondeleden genom de aviserade skattehöjningarna i klimatpropositionen.

Annons

En rejält uppretad LRF-ordförande, Lars-Göran Pettersson, ser de här avsnitten i proppen som en ren krigsförklaring mot de gröna näringarna. Bland annat höjd energiskatt på diesel i två steg med totalt 40 öre per liter till år 2013.

Enligt lantbrukarorganisationens egna beräkningar bidrar det till sammanlagt 20 procent mer i skatt per år för en medelbonde.

stoppar inte med bönderna. De skogsentreprenörer som redan kämpar med små marginaler kommer att få kämpa desto mer.

Vänta heller inget jubel från åkerinäringen eller från den transportberoende industrin, även om någon kompensation för det ökade skattetrycket ska ges genom att fordonsskatten för tunga fordon i sin tur sänks.

som Centerpartiet tänker säkra väljarstödet på landsbygden, så hoppas inte för mycket. 40 öre låter stort, åtminstone så länge bilisten inte gör sig omaket att räkna ut den exakta kostnaden på ett år. Då visar det sig nämligen att ökningen i alla fall inte är oöverkomlig för en snittresenär.

Problemet är snarare att det inte är på landsbygden som koncentrationen av kontantstarka nybilsköpare finns, utan i större utsträckning de människor som kör långt med äldre bilar. Det är de bilister som drabbas mest och samtidigt är längst ifrån att köpa en helt ny och skattebefriad miljöbil.

I princip är det rätt att med fast hand tvinga marknaden att ställa om gällande bränsleanvändning och fossila utsläpp. Höjd dieselskatt är ett bra incitament för att pressa tillverkarna att göra snålare modeller. Alltså ett erkännande för dieseln och den syntetdiesel som ligger i forskningens pipeline.

Men i praktiken finns det vattenhinder innan målet om det helgröna Sverige förverkligas.

Vad är i dag alternativet till den dieseldrivna traktorn eller skördaren? Det finns inget.

Ministrarna Borg, Olofsson och Carlgren eftersträvar likformiga och teknikneutrala styrmedel. Men om de ska undvika att av bara farten hugga av handen som föder energiomställningen – de gröna näringarna – då måste de ha förståelse för de oproportionerliga konsekvenser detta får.

Ska dieselskatten höjas – vilken blir kompensationen för jord- och skogsbruk?

Mer läsning

Annons