Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Helrätt prioritering av Arla

Arla investerar 25 miljoner – det är ett välkommet besked.

Annons

Arla har fått mycket kritik de senaste åren tack vare nedskärningar och internationalisering där svenska bönders mjölk konkurrerats ut. Det är i sig inte konstigt att utvecklingen gått åt det hållet. Mjölkpulver, som varit en stor produkt för Arla, är en global råvara som handlas på en global marknad och den prissätts där efter. Svenskt lantbruk har inte en chans att konkurrera med sina djurskyddslagar och priser på resurser och arbetskraft om konkurrensen är mjölkfarmar i Australien med tusentals djur, inte om råvaran man ska framställa är mjölkpulver. Om man verkar på en global marknad med en enkel och generisk produkt fungerar det inte att försöka konkurrerar när man har högre kostnader. Därför har svenskt lantbruk svårt att stå sig internationellt när det kommer till produkter som mjölkpulver och vanligt vete. Det betyder dock inte att svenskt jordbruk saknar mervärden, som god omsorg om djur och natur, särskilda smaker och ovanliga råvaror. Det finns också ett marknadsutrymme för sådana produkter, många medborgare i västvärlden har höjt sina inkomster och är beredda att lägga mer pengar på bra mat. Således finns det betydligt mer framtid för svenska lantbruksprodukter som är smalare och mer förfinade. Vill fler betala mer för en ost med exklusivt jämtländska råvaror? Absolut, i alla fall fler än de som vill betala för mjölkpulver från Jämtland när det finns mjölkpulver från Polen till halva priset. Arla har länge varit en livsmedelsproducent som försökt att vara en global spelare med nordiska råvaror. Det är med stor sannolikhet ingen klok taktik. Att istället satsa mer på nya särskilda varumärken med ursprungsmärkning och mervärden inom kultur och natur är klokt. Satsningen på den jämtländska osten är således helt rätt i tiden.

Mer läsning

Annons