Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

I väntan på skrotpremien

/
  • Nybilsförsäljningen viker. En kraftfull skrotningspremie kan bidra till en förbättring.

En värld i ekonomisk kris kanske inte ska vänta sig alltför mycket konkretion när ledarna för G20-länderna möts i dag. Men det finns också saker den svenska regeringen kan göra helt på egen hand.

Annons

Konjunkturinstitutet prognostiserar att Sveriges BNP faller med 3,9 procent under 2009. Det är förvisso mindre än raset i både Tyskland och Irland, men läget är definitivt mörkt.

KI förutspår att 250 000 jobb försvinner, främst inom industrin, till år 2010. Investeringarna kommer att minska och varuexporten falla. I går uttalade sig finansminister Anders Borg föga uppmuntrande, massarbetslöshet är att vänta.

Det är dystra profetior som naturligtvis skapar oro. Det bereder utrymme för politiskt spel. Socialdemokraternas Thomas Östros tar alla tillfällen att dumförklara regeringen och den ekonomiska politik som förs.

Men det ligger en självklarhet i statsminister Fredrik Reinfeldts linje att det finns ingen utgiftsökning som kan finansiera sig själv. Sven-Erik Österberg (S) erkänner själv med anledning av ett slutfört jobbrådslag mycket riktigt att partiets paket blir ”ruskigt dyrt.”

De stimulanser som sätts in måste helt enkelt vara katalysatorer i stället för ren och skär förbrukningsvara.

Näringsminister Maud Olofsson, på besök i Washington, konstaterar samtidigt att det är bråttom att hitta en ny ägare till Saab. Bilindustrin krisar i hela världen, som bekant är den svenska inget undantag.

Nya siffror från Bil Sweden visar att nybilsförsäljningen i mars gick ner 23 procent jämfört med samma period i fjol.

Kraven på en skrotningspremie ljuder allt högre och det på goda grunder. Det stimulerar bilförsäljningen och driver samtidigt på i bränsleomställningen. Tala om synergieffekter.

Den tyska regeringen har varit synnerligen generös och gett motsvarande 27 500 kronor för skrotbilen som ersätts av en miljövänligare efterträdare. Mycket pengar kan tyckas, men så har det fått effekt också. Under februari ökade den tyska bilförsäljningen med 20 procent.

Kloka socialdemokrater har länge krävt det liksom branschorganisationer, tillverkare och miljövänner. Inför skrotningspremien.

Räcker inte samhällsargumenten som tidigare förts fram i ärendet på ÖP:s ledarsida för att nyckeln äntligen ska sättas i låset, kan följande tillägg göras: Det vore naturligtvis en politisk seger för Alliansen att i denna svåra tid göra en insats som folk faktiskt förstår och som snabbt får synbar effekt i flera avseenden. Skrotningspremien är en säker katalysator.

Mer läsning

Annons