Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Låt ungdomen få köra epatraktor och lyssna på Eddie Meduza

Farliga omkörningar, otillåtna hastigheter och även det för oinvigda smått obegripliga "burnandet". Ibland ser det onödigt illa ut på vissa parkeringsplatser runt om i länet. Rester av gummidäck och skräp vittnar om att epatraktorerna, de långsamtgående fordonen som inte alltid går så långsamt som de borde, har varit där.

Annons

Genom att bromsa fast framdäcken och sedan gasa skapas värmeutveckling, slitage och spår i asfalten. När epaförarna har gjort sina burnouts och haft sitt lilla roliga måste någon annan städa upp.

Vissa argumenterar för att polisen ska lämna epaförarna i fred eftersom konstaplarna borde ha bättre saker för sig, medan andra efterlyser hårdare kontroll. Tyvärr finns också en trist och nedsättande attityd till ungdomarna som glider runt i sina epatraktorer.Ingen hävdar att epabuset skulle vara ett av de allvarligaste samhällsproblemen, men trafiksäkerheten måste givetvis värnas även när det är tonåringar som skapar riskmomenten. Där problem uppstår måste polisen stävja dessa genom tillsyn och kontroller. Även hem och skola kan hjälpa till att förhindra olyckor och konflikter.Sådana insatser gagnar inte bara säkerheten i trafiken, utan även de ungdomar som inte kör otillåtet och vårdslöst. Dessa ungdomar skulle få det lättare att utöva sin hobby utan att behöva konfronteras med kollektiv skuldbeläggning om individerna som missbrukar friheten under ansvar blev stoppade.

Ungdomar poserar framför epatraktorer.

Epakulturen kan ses som något av en subkultur, där motorintresserade ungdomar samlas kring ett gemensamt intresse. Att köra epatraktor skapar sammanhållning och i någon mening också mening i vardagen.

Men den vuxenvärld som vill se en mer skötsamt ungdomsgeneration kan inte inleda dialogen genom att klanka ned på ett respektlöst sätt. Även de unga epaförarna måste mötas som de individer de faktiskt är. En dag kommer epaförarna att växa upp. Rebelliska drag kommer att slipas ned eller försvinna helt. De kommer att köpa kombibilar och byta ut Eddie Meduzas musik mot mer sedlig musik. Men till den dagen bör de få vara unga. Det måste vi faktiskt unna dem.Bilden av epaförarna är inte svartvitt och ett intresse för epatraktorer kan vara en stor tillgång i förberedelserna inför vuxenlivet. För den som går på fordonsprogrammet på gymnasiet blir hobbyn en form av hemläxa.

Något som ger ett försprång i motorkunnande och felsökning. Därför utmärker sig ofta epaungdomar ute på praktik. Epakulturen ger dessutom nyttig träning i att samarbeta med andra. Vissa bygger om inredningen, flaket eller karosseriet. Andra blir särskilt duktiga på belysning eller lackering. Sedan hjälps man åt att få till varandras epatraktorer.Epakulturen kan alltså öppna vägen till drömyrket. Det utmanar föreställningen om att allt med epatraktorerna skulle vara jämmer och elände, för så är inte fallet. Problemlösning och samarbetsförmåga värderas högt av arbetsgivare.

Utmaningen är i stället att få ungdomarna att inse att de måste ta ansvar och sköta sig för att ha en chans att få jobba med det de vill. Epaintresserade ungdomarna på fordonsprogrammet är helt beroende av att kunna få sitt lämplighetsintyg för att ha möjlighet att ta körkort. För den elev som vill bli lastbilsförare är lämplighetsintyget en helt central förutsättning, men även en mekaniker måste givetvis kunna köra bil.De unga epaförarna måste, precis som alla andra, få känna att vuxenvärlden finns där för dem oavsett om det slirar eller om resan går spikrakt mot en lysande framtid.

Mer läsning

Annons