Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marcus Åsling: Klokt att vegetarisk korv stoppas

Annons

Fransmän är kända för att vara just ... fransmän. Det innefattar bland annat att ta sin matkultur på allvar. I ett nytt godkänt lagförslag ska vegetariska produkter förbjudas från att marknadsföra sig med ord som "korv", "bacon" och "stek". Anledningen är att det anses vilseledande för konsumenterna – och renomésnyltar på köttindustrins produkter får man tro.

Debatten är inte ny. I Tyskland har en tidigare jordbruksminister rasat över marknadsföringen av vegetarisk "schnitzel" och i Sverige finns relevanta exempel som Oatlys marknadsföring av så kallad havremjölk. Kan man verkligen kalla havremjölk för mjölk? I det senare exemplet är protesterna mot Oatlys produkter i mångt och mycket en motreaktion på företagets offensiva marknadsföring där komjölk skuldbeläggs.

Vad tusan spelar det för roll om producenter kallar sina produkter för vegetarisk korv?

I dag kallar Oatly sin produkt för havredryck, efter att ha kapitulerat inför den nya EU-förordningen som slår fast att sådant som mjölk, yoghurt och grädde är mejeriprodukter.

Med Frankrike som förebild vore det önskvärt med en EU-förordning som slår fast att sådant som korv, stek och bacon är just charkprodukter som bygger på en kötthalt. Producenter av vegetariska halvfabrikat behöver inte skadas nämnvärt av ett sådant lagförslag, tolkningar som "fejkon" i stället för vegetarisk bacon finns redan ute i handeln. För att nämna ett exempel.

Det finns ett självklart motargument till förslaget som måste beröras. Vad tusan spelar det för roll om producenter kallar sina produkter för vegetarisk korv? Är inte detta egentligen en skitfråga?

Jo delvis, köttindustrin och det svenska köttätandet befinner sig knappast i en svag position. Oavsett om måndagens måltider är köttfria eller ej går det inte att komma ifrån att köttätande är normen i svenska hem och kommer vara så under överskådlig tid.

Oavsett styrkeposition så är ett varumärke fortfarande ett varumärke.

Oavsett lagförslag eller ej borde det ligga i den vegetariska upplevelsens intresse att producenter av vegetariskt halvfabrikat klipper navelsträngen till den köttindustri man försöker efterlikna. Kosten vore så mycket roligare och så mycket mer intressant om det presenterade något eget och innovativt. I stället för att vara en blek kopia på bordets kötträtter.

Om fler ska ta steget och pröva vegetarisk kost, måste det finnas roligare alternativ än en vegetarisk sojakorv till potatisen på tallriken. Om det är alternativet kommer vi köttätare hålla hårt i falukorven.

PS. Jag har ryggen fri att uttrycka dessa åsikter för min fru är vegetarian.

Mer läsning

Annons