Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marcus Persson: Flygskattens miljövinst inte större än en fimpad cigarett

Nettoeffekten av en införd flygskatt är ungefär lika stor som utsläppen från stearinljus, cigaretter och nyårsraketer.

Annons

Vilken inverkan har en flygskatt på klimatet?

Svaret står i regeringens egen utredning, sida 16: "Skatten förväntas leda till begränsade men positiva effekter för klimatet genom minskade utsläpp av koldioxid och en minskning av övrig klimatpåverkan från flyget".

Totalt innebär nettoeffekten av en införd flygskatt en minskning på 80 000 ton till 200 000 ton koldioxidekvivalenter (det vill säga utsläpp av växthusgaser), allt enligt regeringens egen utredning. För att göra mängden begripligt bör det sättas i relation till andra utsläpp, som stearinljus, cigaretter och nyårsraketer. Enligt Naturvårdsverkets statistik över växthusgaser släppte vi 2014 ut 56 000 ton koldioxidekvivalenter genom användandet av parafin (stearinljus), och 108 000 koldioxidekvivalenter genom användandet av sådant som fyrverkerier och tobaksrökning.

En införd flygskatt handlar alltså som sämst om att kompensera för vårt användande av stearinljus och andra parafinprodukter.

En införd flygskatt handlar alltså som sämst om att kompensera för vårt användande av stearinljus och andra parafinprodukter. Som bäst handlar det om att kompensera för stearinljus, fyrverkerier och tobaksrökning.

Anledningen till att klimatvinsten är så pass begränsad av en flygskatt är flera. För det första är Sverige ett litet land, med internationella mått liten flygtrafik. Inrikesflyg står för en procent av utsläppen, lägger vi till utrikesflyget hamnar vi på fyra procent. Men den största faktorn till att klimatvinsten av en flygskatt blir begränsad är att av de 450 000 till 600 000 passagerare som väljer bort flyget kommer hela 40 procent välja ett annat transportslag, då framför allt bilen. Behovet av att resa, bedriva verksamhet och möta människor försvinner inte med en flygskatt.

Om vi räknar försiktigt handlar det om att 180 000 potentiella passagerare väljer att ta bilen i stället, därmed belastas våra vägar ytterligare. För regeringen finns däremot två andra viktiga faktorer varför man väljer att gå vidare med flygskatten. Miljöpartiet behöver en symbolvinst, ett slag i luften som kan visas upp likt en trofé fram till valdagen. Att flygskatten dessutom väntas fylla på skattkistan med 1,7 miljarder kronor ska inte underskattas.

Införandet av en flygskatt bör analyseras ur ett helhetsperspektiv: vilken vinst har den för miljön, vilken konsekvens har den för ekonomin. Väljer regeringen att införa en flygskatt bör det växlas mot andra skatter som belastar flygets lönsamhet.

En mer strategisk väg framåt för att begränsa flygets miljöpåverkan är däremot att satsa på teknikutveckling. Till exempel biobränsle eller solenergi.

Mer läsning

Annons