Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljöpartiets flygskatt är ett slag mot Norrland utan att hjälpa miljön

Det ser ut som Miljöpartiet får igenom sin flygskatt, negativt för norra Sverige, utan att ens ge några vidare miljövinster.

Annons

Ett antal miljöpartistiska vallöften håller på att uppfyllas. Efter två år av förhandlingar där fråga efter fråga fick stå tillbaka är det dags för MP att få sin vilja igenom på några punkter också, punkter de absolut inte kommer backa om. En av de frågor som Socialdemokraterna verkar ha bestämt sig för att ge bort är den om en ny flygskatt. Utformningen är inte helt klar men som förslaget ser ut nu kommer det handla om cirka 110 kronor mer på varje inrikesresa och 270 kronor för utrikesflyg.

Många är upprörda, även i de egna leden. I S-styrda kommuner i norr är motståndet stort. Kommunalråd i Umeå och Luleå hör till dem som höjt rösten och protesterat. Skatten riskerar slå hårt mot näringslivet. Dåligt med tåg och allt för långa avstånd för bil gör flyget nödvändigt för såväl affärsresor som privatresor. Även Östersund tillhör dem som kommer drabbas, runt 26 miljoner i höjda kostnader och skatter kommer drabba den lokala flygplatsen.

Vårt flygande påverkar vårt klimat, i detta har förespråkarna rätt. Det finns dock två problem med skattens utformning, dels att den inte uppnår de miljövinster man strävar efter, och dels portionerna. Som våra system ser ut idag riskerar nämligen utsläppen som stoppas hos flyget bara omfördelas och släppas ut någon annanstans. Det skulle vara betydligt bättre att skatta själva förbränningen av flygbränsle, men det får vi inte på grund av ett EU direktiv. Inte heller är skatten tänkt att återinvesteras i flygbranschens utveckling av ny teknik och nya bränslen, som skulle vara en bättre lösning, de ska in i statskassan. Den andra frågan handlar alltså om proportioner. Flyget står för några procent av alla utsläpp. Att jaga på dessa och förstöra tillväxten för bland annat norra Sverige känns rätt onödigt när de stora klimatvinsterna ligger i andra frågor, som förbränning av kol. Flygskatt riskerar att slå hårt i form av missnöje inom S och regionalt. Den riskerar även att inte ge några större miljövinster. Men räkna ändå inte med att MP backar, att få sin vilja igenom är nu prestige.

Mer läsning

Annons