Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Omskakande missförhållanden

/
  • Barn som bestraffas och kränks kan aldrig vara en giltig pedagogik i 2009 års Sverige.

ÖP:s avslöjande artiklar i lördags om pedagogiska missförhållanden på en förskola i Östersunds kommun skakar om. Barn som sätts i skamvrån, barn som bestraffas och som blir kränkta ­inför sina kamrater och vuxna, är helt oförsvarligt.

Annons

”Är det sant är det för jävligt”, uttryckte sig också högste ansvarige politiker Björn Sandal och lovar gå till botten med vad som hänt.

Det löftet är gott och väl, men hur arbetsplatsen kunde hamna så snett i förhållande till kommunens allmänna värdegrund för förskoleverksamhet, är en gåta. Här måste mycket förändras och förbättras. Tyvärr verkar det hela dessutom ha pågått under relativt lång tid.

När enskilda barn inte längre vill gå till förskolan på grund av den behandling de utsätts för, är det illa. Det enskilda barnets start tillsammans med andra barn och andra vuxna utanför familjen, präglar individen för lång tid, ja kanske för hela livet. Därför är det viktigt att barn behandlas både med respekt och med varsamhet.

Östersunds kommun har därför att med kraft reda ut aktuellt fall och snabbt se till att drabbade barn och föräldrar, återfår sitt förtroende för förskoleverksamheten.

Förhoppningsvis är det här en mycket isolerad händelse. I efterdyningarna bör kommunens högsta politiker ändå fundera över de eventuella andra risker som nu pågående besparingsprocess kan medföra.

Indragningar av anställda på grund av samhällskrisen synliggör knappast alla barn och ungdomar. Tvärtom: Med färre pedagoger och sannolikt större barngrupper, väntar allmänt tuffare villkor för alla inblandade på förskolor och skolor. Det borde vara tvärt om.

Mer läsning

Annons