Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Reidar Carlsson: Vem har ansvaret om den självkörande bilen skulle krocka?

Annons
Visionerna om självkörande bilar är stora och optimistiska. Vissa tester pågår också, som i Kista där Nobina testar en självkörande buss. Men fortfarande känns de storvulna planerna som en utopi, långt från verkligheten. Foto: Marko Säävälä, TT.

Tänk om alla bilar kunde köra sig själva. Då skulle man slippa de bilolyckor som alla dåliga bilförare medför i dag. Då skulle det bli en mycket bättre och lugnare trafikmiljö. Då skulle man kunna använda bilfärderna till och från jobbet mer effektivt, till exempel till att förbereda arbetsdagen, läsa på mobilen eller äta frukost. För många bilpendlare skulle livet bli mycket behagligare.

Självkörande bilar har länge varit en utopi. Redan på 1920-talet gjordes en del experiment och i början av 1970-talet körde en självkörande bil på en testbana i England. Men det är först nu som tekniken har kommit så långt att idéerna om självkörande bilar kan börja bli verklighet.

Många företag håller nu på att ta fram självkörande bilar. Tesla, Google och Ford är några exempel. Även Volvo och Scania har projekt på gång. Scania kommer i vår att börja testa halvt självkörande lastbilar på finska motorvägar. Volvo planerar att låta utvalda svenska familjer testa självkörande XC90 på allmänna vägar i Göteborg, och planerar att ha en helt självkörande bil till försäljning 2021.

I dag är det bilförarna som är ansvarig för olyckor. Vem blir ansvarig om bilen är självkörande?

I Kista norr om Stockholm testar Nobina redan självkörande bussar i reguljär busstrafik. Testen skall pågå i sex månader och tanken är att utöka dem till hösten, bland annat i Barkarby. När väglaget blir bättre är också tanken att maxfarten skall höjas från 10 till 20 kilometer i timmen.

Det blir mycket intressant att se hur de här testerna slår ut, och hur det går med alla planer. För även om tekniken i dag är mycket mer avancerad än i början på 1970-talet så finns det mängder av tekniska problem som måste lösas för att en självkörande bil skall kunna åka runt på vägarna. Till detta kommer alla juridiska problem. I dag är det bilförarna som är ansvarig för olyckor. Vem blir ansvarig om bilen är självkörande?

S-MP-regeringen har låtit generaldirektör Jonas Bjelfvenstam utreda detta. I onsdags kom han med sina förslag.

Samtidigt pekar förslaget på ett av problemen med de självkörande bilarna

Jonas Bjelfvenstam föreslår att fordonets ägare, inte bilföraren, skall vara ansvarig för fordonet när detta är självkörande. Samtidigt blir föraren skyldig att överta körningen om bilens körsystem kräver detta.

Det här låter som en vettig ansvarsfördelning. Samtidigt pekar förslaget på ett av problemen med de självkörande bilarna. Så länge som dessa inte klarar sig helt på egen hand måste en förare övervaka körningen. Vad är då vitsen med en självkörande bil? Och kommer verkligen denna förare att kunna upprätthålla den koncentration som behövs för att kunna ingripa vid en nödsituation? Ökar inte risken för trafikolyckor, i stället för att minska?

Hittills har i alla fall planerna på självkörande bilar inte alls nått upp till bilföretagens löften.

Det är bra att lagarna anpassas till den tekniska förändringen, så att det går att testa alltmer självkörande bilar. Men fortfarande känns det som om planerna på helt självkörande bilar, och de enorma förbättringar de skall medföra, inte riktigt har med verkligheten att göra.

Hittills har i alla fall planerna på självkörande bilar inte alls nått upp till bilföretagens löften. Det blir intressant att se om de gör det i framtiden, och när till exempel hastigheten på Nobinas självkörande buss kan höjas till över 20 kilometer i timmen.

Mer läsning

Annons