Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Surt i båda ändar

/
  • Fusk med datummärkning ger sur korv för konsumenter och kommer surt efter för de fuskande livsmedelstillverkarna.

Knappt har stormarna efter Ica:s köttfärsskandaler hunnit lägga sig förrän nya avslöjanden kommer kring hanteringen av svenskt kött. Minst åtta livsmedelsföretag har fuskat med datummärkningen. Ett tilltag som riskerar slå mot en hel bransch.

Annons

avslöjandet och radioreportrarnas undersökningar visar på uppsåt i flera fall. Chark- och köttillverkare har avsiktligt dribblat med datummärkningen. I stället för förpackningsdatum har varorna stämplats med det datum när varan kommit ut i affärernas kyldiskar. Dessförinnan har köttet kunnat ligga på lager sju–tio dagar.

Händelserna visar att företrädare för en redan pressad bransch ingenting lärt av tidigare misstag. Köttfärspaket som packades om och fräschades upp med ny datumstämpel förorsakade för något år sedan stort rabalder. Fullt förståeligt och då var Ica i skottgluggen.

charkföretag avslöjats som fuskare. Någon förklarar det med missförstånd. Tack och lov är charkföretagens vd Åke Rutegård kompromisslös: ”Det finns ingen ursäkt. Nu väntar internutredningar och i värsta fall finns möjligheten till uteslutning”, sa han till Ekot i radions P1 i går morse.

Alla som vill sälja mat måste ständigt ha konsumenternas tillit. När förtroendet krackelerar är inblandade livsmedelsföretag illa ute. Därför är fusk med datummärkning dubbelt dåligt. Inte bara för de som fuskar. Ofoget slår mot långt fler, då konsumenterna knappast håller reda på vilka enskilda charkföretag som bryter mot lagen.

I den här härvan är dock inget företag norr om Hälsingland misstänkliggjord.

Sveriges kött- och charkbransch behöver verkligen inte det här. Konkurrensen mellan inhemska och importerade produkter skärps år från år. Det försteg som svenskproducerade varor alltid haft får törnar varje gång liknande händelser upptäcks.

aldrig mer upprepas, utlovar de fuskande företagens företrädare och talar om nya och bättre rutiner. För vad det nu är värt. Företagen tar enorm risk när de medvetet leker med sitt och andras goda rykte. Något som tar tid att reparera när det går snett.

Mer läsning

Annons