Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ta hårdare strid för vägmiljarderna

/
  • Storstäder och kustområden tar merparten av infrastrukturmiljarderna. Här byggs Norra Länken i Stockholm. Men att bara småsmulor blir över till Jämtlands län är orättfärdigt.

Några futtiga mitträcken längs E 14 får inte bli smulorna till länet när det gäller nationella infrastruktursatsningar till 2021. Jämtland kan inte acceptera nuvarande styvmoderliga behandling från Banverkets och Vägverkets planeringsavdelningar.

Annons

Redan i höstas larmade ÖP om risken för Jämtland i strykklass för framtida väg- och järnvägsplaner. Storstäder och kustlandskap aviserades få merparten av miljarderna till 2021.

Nu riskerar farhågorna att besannas. I det senaste tjänstemannaförslaget blir Jämtland utan nya statliga infrastruktursatsningar.

Politiskt finns ännu tid att höja rösten mot orealistiska prioriteringar. Det är nämligen galet om vårt turisttäta län inte får del av alla miljarder som ska satsas den närmaste tolvårsperioden.

Visserligen höjs länspotten från 350 till 477 miljoner kronor, men begränsas av att den tunnel som byggdes i Åre inför VM 2007 nu ska betalas. Återbetalning till VM-bolag och Åre kommun innebär därför att också länspotten brandskattas på 70 miljoner redan från start.

På statens senaste prioriteringslista finns 149 namngivna objekt för väg, järnväg, flyg och sjöfartssatsningar. Förbifart Sveg nämns, men långt ner i prioriteringshänseende. Inget alls talar för att nuvarande farliga vägsträckning blir ombyggd före 2021.

I övrigt finns inte en stavelse om väg- eller järnvägsinvesteringar i vårt län. Tyst om Inlandsbana och om öst-västliga investeringar för snabbare tågförbindelse Sundsvall–Östersund. Mitträcken längs E14 är det enda.

Smulorna från i fjol höst kvarstår alltså. En utveckling länet omöjligt kan acceptera. Ansvaret vilar nu tungt på landshövding Britt Bohlin och hennes tjänstemannastab på Länsstyrelsen. Här måste betydligt tuffare tag till för att om möjligt övertyga regeringsföreträdare och andra makthavare om länets framtid.

Lyft fram turism- och besöksnäring. Ta striden mot alltför byråkratiska parametrar där i dag bara befolkningsstatistik och arbetspendling tycks gälla ifråga om var infrastrukturmiljarderna skall placeras. Alla vet att tillväxten står och faller med en bra infrastruktur, inte minst i ett turismlän som här.

Vässa argumenten inför den remisstid som kvarstår. Länet får inte låta sig bli överkört. Vi måste kämpa mycket hårdare än hittills på alla nivåer.

Mer läsning

Annons