Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Timglaset inte på Saabs sida

/
  • Saabs nuläge är ytterst besvärande. Hittas ingen ny ägare snabbt är risken stor att den svenska biltillverkaren dras med i GM:s fall.

Timglaset har runnit ut för fordonsjätten GM. Konkurs är oundviklig. Därmed återstår inte mycket nådatid heller för Saab, som utan ny köpare får mycket svårt att överleva. Sista kapitlet återstår, men Saab har inte bara skulder: Under maj rasade försäljningen med 72 procent.

Annons

Regeringen får kritik för att lämna Saab i sticket. Jämförelse görs med Opel och Tyskland, där nu en uppgörelse gjorts med tyska staten som lånegarant och nya externa ägare.

presentera någon ny ägare. Där ligger det avgörande problemet. Regeringen har därför handlat riktigt. Om det pumpats in svenska skattemiljarder till GM:s svenska dotterbolag är risken överhängande att pengarna bara försvunnit in i ett amerikanskt svart jättehål. När GM i går lämnade in sin konkursansökan fattades svindlande 693 miljarder kronor i bolaget.

Fredrik Reinfeldt och näringsminister Maud Olofsson därför stoiskt hävdar sin ståndpunkt sker det med skattebetalarnas bästa för ögonen. Visst är det tragiskt om tusentals jobb försvinner på och i anslutning till Saab. Viktigast är ändå att statliga lånegarantier och eventuella stöd går till något utvecklingsbart. Om det vet ingen någonting idag. Experter varnar också för överdriven optimism.

pekar på huvudproblemet: Europeisk bilindustris överkapacitet: ”Alla jobb går inte rädda om det tillverkas 18–19 miljoner bilar och säljs bara elva miljoner per år”. Där står Saab och balanserar på slak lina. I händerna på vad GM:s konkursansökan för med sig. Plus att någon extern köpare snabbt visar sina kort. Som vore det inte nog kom i går också försäljningssiffrorna för maj. Saab backade 72 procent i Sverige. Totalt sjönk den svenska bilförsäljningen med 30 procent.

fortsatt på statlig hjälp och hävdar svensk regerings oförmåga. Alltför frikostigt öppethållande av statliga akutmottagningar är dock inget att rekommendera.

Redan ser vi hur den tyska regeringen hamnat i trångmål. Inledningsvis prisad för sitt sätt att hjälpa Opel, men när nu detaljhandelskedjan Karstadt är nästa patient i samma kö, börjar politiker i bredare lag dra åt sig öronen. Var går gränsen för vad de tyska statsfinanserna mäktar med?

försiktighetsprincip känns därför fortsatt sund. Däremot ska Saab ges all tillgänglig hjälp om någon seriös köpare till sist ändå visar sig. Tyvärr fanns ingen sådan i pipelinen i går.

Mer läsning

Annons