Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varumärkesvård är en konst

/
  • Blues på Folkets Hus i Östersund var bara ett av många evenemang i fjol. Nu ska Folkan döpas om, men om det skapar fler galor och event är ovisst. Varumärken måste vårdas. Upphottade namn kan lova mycket, men håller faciliteterna för en tuffare marknadsföring?

Det är en konst att vårda sitt varumärke. Vissa är outslitliga – andra kan ha funnits i hundra år för att sen raseras på en halvtimme.

Annons

Folkets Hus i Östersund låter kanske osexigt, men är OSD Kongress, Event och Nöje så mycket bättre? Det är vad experter döper om Folkan till. Pålitliga barn av arbetarpartiet Socialdemokraterna som övervarade extrastämman i anledning av namnbytet, uttryckte skepsis. Nydanarna fick ändå grönt ljus. Nu blir det OSD för hela slanten.

Via marknadsföring genom OSD Kongress, Event och Nöje ska fler affärer bättra på ekonomin. Hoppas det går vägen, men namnet låter tungrott. OSD syftar på Östersund i den vokabulär som används för flygdestinationer.

Men associerar alla till just det här? Om inte har namnbytet redan uppförsbacke.

Byts namn måste det parallellt tittas på utbud i form av faciliteter. Folkets Hus nuvarande lokaler är knappast flashiga nog för att leva upp till OSD Kongress, Event och Nöje. För det krävs mer innehåll bortom bokstäverna.

något nytt”, säger Folkets Hus vice ordförande socialdemokraten Kjell Svantesson till ÖP. Absolut, men då är en konkret ansiktslyftning minst lika nödvändig. Fjolårets kongress med Miljöpartiet visade påtagligt på för trång kostym. Det går knappast dölja genom att bara hotta upp namnet.

Nu tillhör inte Folkets Hus kategorin varumärken som riskerar haverera på en kvart. I den riskzonen ligger däremot Kronfågel, vars goodwill tagit enorm skada av larmen om glas i kyckling.

Det går inte nog betona vikten av varumärkesvård. Varför inte Jämtfrakt dög utan blev Reaxcer – även om det är rikstäckande – är fortfarande en gåta. Liksom hur slakteriföretaget Scan blev Swedish Meats, men där köttexporten aldrig fick fotfäste. Ägarna skakade på huvudet, men konsulterna fick som vanligt bestämma. Exemplen på missar är otaliga. Samtidigt finns guldägg som IKEA och H&M.

OSD Kongress, Event och Nöje klingar enligt vd Anders Wikberg betydligt bättre affärsmässigt än Folkets Hus. Hoppas han får rätt. Kongressandet i Östersund behöver luft under vingarna.

I folkmun blir det ändå Folkets Hus för överskådlig tid. Precis som Jämtlands Gymnasieförbund aldrig blir annat än en metallskylt utanför entrén till Wargentinsskolan.

Mer läsning

Annons