Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Öppenhjärtig inblick bakom kulisserna

Den svenska metalscenen har haft mer eller mindre framgångsrika aktörer under de ­senaste dryga 30 åren. Men det är även här som en stor del av grunden för death- och black metal har lagts och de svenska ­banden har länge varit föregångare.

Annons

• Ika Johannesson och Jon Jefferson Klingberg.
• ”Blod Eld Död – En svensk metalhistoria”.
• Alfabeta

I reportageboken ”Blod Eld Död” (Alfabeta) får läsaren möjligheten att följa med bakom kulisserna i en musikgenre där inte alla släpps in.

Ika Johannesson och Jämtlandsbördige Jon Jefferson Klingberg har efter många år av intervjuer och research sammanställt en form av historiebok som tidigare inte har funnits. De försöker bland annat få svar på varför Sverige har blivit ett tongivande land för aggressiv musik.

Det märks att författarna har kommit nära de personer de har intervjuat. Det är många gånger öppenhjärtigt, även när svåra ämnen som mord och självplågeri diskuteras. Men det finns även med ett stänk av humor i de flertaliga anekdoter som målas upp av de olika intervjupersonerna.

Trots att titeln säger ”svensk metalhistoria” får även norsk metal vara med på ett ganska stort hörn i boken. I ett längre reportage om det norska black metalbandet Mayhem, berättas den tragiska historien om hur den svenske sångaren Per ”Dead” Ohlin flyttar till grannlandet för att få sin dröm besannad – att skapa världens ondaste band.

Men det är ändå den svenska scenen och banden som står i fokus. Även metal och media, högerextremism och metal ur ett genusperspektiv hanteras. Det konstateras att man helst inte ska vara kvinna och spela hårdrock, särskilt inte inom black metal.

Som sista kapitel följer författarna med black metal-tronarvingarna Watain på en något våldsam och blodig Norrlandsturné. Och än fler anekdoter kan läggas till handlingarna.

Så vem ska läsa den här boken? Jag tror att alla med ett musikintresse kan ha utdelning av läsningen. Det är en djuplodande och detaljerad beskrivning av en kultur som fortfarande, efter över 30 år, lever vidare och ständigt får nya följeslagare.