Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Östersund fortsätter satsa på evenemang

”Att evenemang är viktiga för Östersund finns det en samstämmighet om både i näringsliv, idrottsrörelse och ur ett kommunalt perspektiv.”
Så står det i ett aktuellt tjänstemannaförslag i Östersunds kommun.
Nu har Östersunds kommun och Destination Östersund AB jobbat fram en gemensam evenemangsstrategi för 2014-2020.

Annons

De gör det för att få ett gemensamt förhållningssätt för hur de ska prioritera och göra när de försöker få olika evenemang till Östersund, när de får förfrågningar om evenemang som kräver resurser utöver sina egna samt hur kommunen och destinationsbolaget ska göra när de vill stödja utveckling av nya och befintliga arrangörer.

Destinationsbolaget vill även få 500 000 kronor i medfinansiering av kommunen för år 2015 till en ”Östersund convention bureau”. En convention bureau är – enligt ett tjänstemannaförslag – ”en icke vinstdrivande organisation som arbetar strategiskt med destinationsutveckling av en specifik ort genom möten”.

Besluten om ifall evenemangsstrategin ska antas av kommunen samt om destinationsbolaget ska få pengarna tas av politikerna i utvecklingsutskottet 1 oktober.

Destination Östersund AB är ett bolag som jobbar för att Östersund ska få fler besökare, och bolaget ägs av lokala företag. Sedan början av 2013 äger destinationsbolaget huvuddelen av Visit Östersund, där turistbyrån ingår.