Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Östersund gör fler turister besvikna

Antalet kommersiella gästnätter minskade i Östersund sommaren 2013, och fler än tidigare var missnöjda med sin vistelse.

Annons

Sommaren 2013 blev ett trendbrott för besöksnäringen i Östersund. Efter flera sommarsäsonger med ett ökat antal kommersiella gästnätter minskade besökarna från 182 000 i fjol till 166 000 i år. Detta enligt en undersökning framtagen av Nordanalys.

Totalt hade Östersund 175 000 besökare i sommar, varav 75 000 gjorde besök över dagen och resten valde att övernatta en eller flera nätter. Fortfarande är det norrmännen som dominerar av de utländska gästerna med 76 000 övernattningar på någon av Östersunds kommersiella boenden. Endast 10 000 gäster från övriga utland övernattade i Östersund, vilket är ett tapp på mer än hälften på bara två år.

Nordanalys har även intervjuat 1 800 besökare om deras upplevelse. Den undersökningen visar att Östersunds attraktionskraft har minskat något. Framför allt barnfamiljer är mindre nöjda med vad som finns att se och uppleva här om man jämför med hur det sett ut tidigare somrar.

– Man kan se att yngre framför allt söker mer konkreta anledningar till besök. Besökarna ställer höga krav på att det hela tiden ska ske en utveckling. Kanske har vi inte hållit ångan uppe och kunnat erbjuda det, säger Lars Häreblad på Nordanalys.

Av 1 000 gäster i undersökningen lämnade 80 personer Östersund med en känsla av missnöjdhet. 2010 var det 10 personer som var missnöjda. De som lämnade Östersund och var mycket nöjda eller nöjda har minskat från 850 till 680 av 1 000, enligt undersökningen.

Men Anna Wersén, vd för Destination Östersund, är inte oroad för framtiden.

– Det är jättebra att vi vet vad gästerna tycker, då kan vi analysera och ta tag i saken, säger hon.

De åtgärder som destinationsbolaget vill jobba med är fokus på värdskap och på unga och barnfamiljer, samt att tillsätta utvecklingsgrupper för att skapa ett större utbud av aktiviteter och besöksmål i Östersund.

– Vi måste lyfta fram och utveckla det vi har. Det här är en varningssignal som vi ska ta på allvar. Men gör vi något åt det nu så ser jag positivt på besöksnäringen i Östersund, säger Anna Wersén.

Undersökningen visar även på en rad positiva trender. Bland annat är besökarna mer positiva till öppettider på besöksmålen, i butiker och på restauranger. Kvälls- och nöjeslivet ses också mer positivt på jämfört med tidigare. Samma sak gäller även kvaliteten på information, och bemötandet från lokalbefolkningen.