Annons
Vidare till op.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Östersund populärast i Norrland

Är det tv-sändningarna från skidskyttet eller något annat? Östersund är populäraste staden i Norrland och topp fem i Sverige.

Östersund ligger snäppet efter Stockholm och slår Umeå och Uppsala.

Den här listan som som TSN Sifo har tagit fram genom att fråga 1 200 personer mellan 15 och 79 år handlar inte om skatt, barnomsorgsavgift eller medelbetyg i grundskolan.

Den handlar om populäritet. Om hur positiv eller negativ en kommun framstår via medierna. Den så kallade mediabilden ligger till grund för hur en stad hävdar sig på listan enligt TSN Sifo. Innan någon blir omtyckt måste den vara känd.

- Folk har fått tycka till om respektive stad och vi har inte ställt några följdfrågor om varför man gillar olika städer, säger Martin Ahlqvist, kommunikations- och medieanalytiker på TNS Sifo.

Men han listar tre faktorer som utkristalliserar sig i rankingen.

– För det första; de man känner till gillar man, för det andra; det finns en turistdimension. Den kan Östersund ha dragit nytta av, frågorna ställdes i november och kanske tänkte man mer på snö och vinter då, och för det tredje är universitetsfaktorn viktig. Städer med universitet gillas mer. Så det är intressant varför Östersund kommer före Umeå som har ett större universitet.

Frågorna om uppskattningen av olika städer gällde 28 större kommuner. Gotland toppade listan vilket förklaras med att Gotland inte bara är en semesterort som många har en relation till, utan att kommunen nämns i medierna under en hel vecka på sommaren, under Almedalen.

Gotland fick högst medelbetyg 4,07 följt av Göteborg, Halmstad, Stockholm och Östersund som fick 3,63 i betyg.

Lite värre för Östersunds del var att en så stor del av de tillfrågade svarade "vet ej” på hur man gillade kommunen. 46 procent hade ingen aning om vad de tyckte och visade med andra ord att de inte kände till staden.

Men desto positivare var att bland sex norrlandsstäder kom Östersund högst upp. Sveriges mest negativa städer, trots hög kännedom, var Malmö och Södertälje.

Att synas på rätt sätt är avgörande för både ökad kännedom och ökat gillande. Östersund är vinter och skidor för de flesta svenskar – och allmänhetens intryck av en kommun förbättras ju fler som känner till den, säger

Martin Ahlqvist, kommunikations- och medieanalytiker på TNS SIFO.