Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

30 år gamla tåg ska ordna trafiken i norr

/

30 år gamla tåg ska lösa problemen med Norrtågs trafik. Det mesta tyder på att Jämtlands läns landsting kommer att gå i borgen för inköp av ett av tågen, som kostar drygt 14 miljoner kronor.

Annons

Norrtåg har haft stora problem med trafiken den senaste tiden eftersom de nya tågen, av modell X62 Coradia, inte har klarat vinterförhållanden. Ett antal avgångar i Norrland har ställts in och situationen har stundtals varit kaotisk. En av de drabbade sträckorna är Sundsvall-Duved där flera av Norrtågs avgångar har ställts in och ersatts med buss.

Nu finns långt framskridna planer på att köpa in tre reservtåg. Regionförbundet Jämtlands län, som är delägare i Norrtåg, begär att landstinget går i borgen för inköp av ett av de så kallade X11-tågen. Tåget är cirka 30 år gammalt och används bland annat i Skånetrafikens Pågatågtrafik. Där ska de ersättas av nya tåg och därför är några X11 till salu. Planen är att Jämtlands, Västernorrlands och Norrbottens län ska köpa varsin X11.

– Målsättningen är att de kommer till våren. De ska först renoveras och målas om i våra färger, säger Thomas Hägg (S), ordförande i Norrtågs styrelse.

Det var efter problem med vintertrafiken på Botniabanan förra året som Norrtågs styrelse tog beslut om att skaffa fler tåg. Men Thomas Hägg betonar att det inte endast handlar om att lösa problem med vintertrafiken.

– Vi kör året runt och vi behöver reservtåg året runt av olika anledningar, det står alltid tåg på service. Det är planerat att de här besluten kommer nu, vi behöver fler tåg för att klara verksamheten

Enligt landstingets beslutsunderlag har inte X11-tågen samma standard och komfort som var planerat för den här typen av trafik, men de har fungerat för trafik i Skåne med resor upp till två timmar. Förslaget som politikerna i landstingsstyrelsen ska ta ställning till innebär att landstinget går i borgen för inköp av tåget, som kostar 14,2 miljoner kronor.

• Tar landstinget en risk genom att gå i borgen för inköpet?

– Nej, det är ingen risk med borgensåtagandet. Att köpa tåg är inget risktagande, man avskriver dem på 30 år och det finns alltid en andrahandsmarknad, säger Thomas Hägg.

• Hur ser du på att tågen är 30 år gamla?

– Det är en reservkapacitet vi ska ha och det här funkar. Alla besserwissrar säger att det var bättre tåg förr och vi får väl se det nu.

Annons